KURSPLAN
Ledning och organisering, 7,5 högskolepoäng
Leading and Organizing, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | TLDK11 |
Fastställd av: | VD 2021-03-01 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2024-11-05 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-01-01 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (75%) och samhällsvetenskapliga området (25%)
|
Ämnesgrupp: | IE1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Industriell organisation och ekonomi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
Kunskap och förståelse
-visa kunskap och förståelse inom ledning och organisering, innefattande kunskap om områdets grundläggande begrepp, metoder och modeller samt orientering om aktuella forskningsfrågor
-visa kunskap och förståelse om ledning, organisering och utveckling av verksamheter
-visa kunskap och förståelse för kommunikationsprocesser och det mellanmänskliga samspelets betydelse för ledning och organisering av verksamheter
Färdighet och förmåga
-visa förmåga att identifiera, analysera och diskutera lednings- och organiseringsproblem samt lösningar i verksamheter
-visa förmåga att kunna leda möten och beslutsprocesser i grupp
-visa förmåga att kritiskt granska den egna förmågan att leda och kommunicera
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-visa förmåga att värdera olika alternativ för organisering, ledning och utveckling av verksamheter utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
-visa förmåga att reflektera kring den professionella rollen som ledare i relation till sammanhanget
Innehåll
Kursen tar fokus på att förstå ledning och organisering av verksamheter med utgångspunkt i verksamhetens huvudsakliga syfte. Särskilt diskuteras olika former av motstridigheter och spänningar i organisationer. Kursen bidrar till kunskap, färdigheter och förmågor inom ledning och organisering genom analys och tillämpning av teorier och modeller i relation till såväl fiktiva som reella fall.
Kursen innehåller följande moment:
-Verksamhetsledning
-Lärandet i organisationer
-Perspektiv på förändring – förbättring, utveckling, innovation
-Att leda samspel och kommunikationsprocesser
-Att leda och organisera i relation till interna och externa förutsättningar
-Identifiera möjligheter och barriärer för verksamhetens utveckling
-Relationen mellan teknik, kontext och intern organisation
-Tillämpning av tidigare kurser, genomgångna metoder och modeller
Undervisningsformer
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och seminarier. Under moment av kommunikationsträning förekommer videoinspelning.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Lean verksamhetsutveckling 7,5 hp, Projektledningsmetodik 7,5 hp och Näringslivsförlagd kurs i Industriell organisation och ekonomi 12 hp alternativt Ledarskap och projektledning 7,5 hp, Lean och grön teknik 7,5 hp, Industriell ekonomistyrning 7,5 hp och Näringslivsförlagd kurs i Industriell organisation och ekonomi 12 hp (eller motsvarande kunskaper)
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av tentamen och inlämningsuppgift. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen | 3,5 hp | 5/4/3/U |
Inlämningsuppgift | 3 hp | 5/4/3/U |
Seminarier och övningar | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Litteraturlista
Kurslitteraturen fastställs 8 veckor innan kursstart.
Cameron & Quinn (2006) Diagnosing and changing organizational culture Based on the competing values framework (tillgänglig som pdf) (UTDRAG UR)
Engström, A. (2013a). Human Communication in Projects (ej publicerad) (tillgänglig som pdf)
Engström, A. (2013b). Project groups. Social roles and behaviors in groups (tillgänglig som pdf)
Mankins, M., & Garton, E. (2017). How Spotify balances employee autonomy and accountability. Harvard business review, 95(1), 134-139.
Mintzberg, H. (1980). Structure in 5's: A Synthesis of the Research on Organization Design. Management science, 26(3), 322-341.
Ellström, (2010). Practice-based innovation: a learning perspective: https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:374661/FULLTEXT01
Yukl, G.A. (2013) Leadership in Organizations. 8th Edition, Prentice-Hall, Upper Saddle River. (UTDRAG UR)