KURSPLAN
Ledarskap - tillämpad förändring, 15 högskolepoäng
Change Leadership in Action, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: TLTK16
Fastställd av: VD 2016-03-01
Gäller fr.o.m.: 2016-08-01
Version: 1
Diarienummer:JTH 2016/2246-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: LO1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om och kunna tillämpa egen reflektion som verktyg för kunskapsutveckling i praktisk tillämpning av förändringsarbete
- ha kunskap och medvetenhet om sitt eget agerande och hur det påverkar förändrings- och utvecklingsarbete
- ha kunskaper om olika teoretiska modeller för förändring och hur dessa kan användas för att förstå system, förändring och processer
- visa förståelse för samt kunna beskriva viktiga faktorer som påverkar förändringsarbete (t ex makt, kön, intressenter, kontrakt, visioner, mål, strategi, lärande)

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att kritiskt granska och ge feedback på förändringsarbete på personnivå

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa insikt i och kunna använda olika metoder för diagnos och analys som används vid förändringsarbete
- visa insikt i och kunna agera i de olika roller som förändringsledare tar, har och får

Innehåll

Kursen ska ge fördjupad kunskap om förändringsarbete och höja deltagarnas förmåga att arbeta med förändringar av verksamheters arbetssätt och organisering. Efter kursen ska deltagarna självständigt kunna initiera, planera, leda och slutföra förändringsprojekt.

Kursen innehåller följande moment:
- Den egna kunskapsutvecklingen
- Det praktiska hantverket - att arbeta som förändringsledare
- Jag som förändringsledare, individuella processer vid förändring
- Rollen som förändringsledare / förändringsagent / intern/extern konsult
- Att planera förändring - olika perspektiv
- Teoretiska utgångspunkter och förändringsmodeller
- Design och intervention - agerande utåt och arbete bakom kulisserna
- Tankemodeller
- Kommunikation och feedbackprocesser
- Etiska och könsrelaterade frågor vid förändringsarbete
- Förändring och makt

Undervisningsformer

Undervisningen bedrivs under heldagar som innehåller föreläsningar, seminarier, diskussioner och gruppövningar. Deltagarna ska aktivt ge personlig feedback på fallstudier och sitt och andras agerande vid gruppövningar och diskussioner. Deltagarna ska vara eller ha varit med i ett förändringsarbete som berört dem personligen.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutad kurs i Det operativa ledarskapet, 15 hp eller Projektledning, 30 hp eller motsvarande kurser inom organisationsteori, ledarskap, projektledning om minst 15 hp, alternativt minst 3 års arbetslivserfarenhet i personalledande befattning.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Kursen examineras med obligatoriska inlämningsuppgifter, tentamen samt individuell reflektion i form av dagbok som inför kursavslutning sammanställs och redovisas. För att erhålla betyget godkänd på kursen i sin helhet krävs godkänt i samtliga examinationsmoment.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Tentamen15 hpU/G
Inlämningsuppgifter10 hpU/G
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kurslitteratur

Litteratur

Kurslitteratur fastställs en månad innan kursstart.

Robert Kusén, Arne Ljung (2013)
Respekten för människan - innan framgång med Lean kommer förändring av synen på människan
Vulkan
ISBN-9789163729225

Donald A. Schön (1995)
The reflective practitioner: how professionals think in action
Aldershot Arena
ISBN-9781857423198
(flera utgåvor finns, t ex ISBN-9780465068784, samtliga utgåvor går bra att använda)

Utdelade kurskompendium