KURSPLAN
Marknad, ekonomi och kommunikation, 9 högskolepoäng
Industrial Marketing, Administration, and Communication, 9 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | TMEK16 |
Fastställd av: | VD 2015-02-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2016-01-01 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | JTH 2015/726-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
|
Ämnesgrupp: | FE1
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
Kunskap och förståelse
-visa kunskap om grundläggande begrepp och principer inom företagsekonomi, entreprenörskap och marknadsföring
-visa kunskap om hur olika idéer kan utvecklas till affärsverksamhet
-visa kunskap om olika faktorer som påverkar etableringsprocessen för nya företag
-visa kunskap om affärsplanens roll vid erhållande av riskkapital
-visa kunskap om relevanta metoder inom grafisk formgivning och presentationsteknik
Färdighet och förmåga
-visa förmåga att upprätta grundläggande produkt- investerings- och lönsamhetskalkyler
-visa förmåga att upprätta och utveckla en affärsidé och affärsplan
-visa färdighet att professionellt skapa posters och genomföra muntliga presentationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
-visa förmåga att bedöma grundläggande produkt-, investerings- och lönsamhetskalkyler
-visa förmåga att skapa grafiska enheter och genomföra muntliga presentationer inom givna ramar i form av utrymme och tid mot givna målgrupper
Innehåll
I kursen ingår grundläggande företagsekonomi, entreprenörskap och marknadsföring samt presentationsteknik.
Kursen innehåller följande moment:
-Grundläggande företagsekonomi, entreprenörskap och marknadsföring
-Utveckling av affärsplan
-Etableringsprocessen
-Produkt-, investerings, och lönsamhetskalkylering
-Grafisk presentation och relevanta metoder
Undervisningsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och projekt.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Introduktion till produktframtagning, 9 hp samt Vetenskapligt arbetssätt och kommunikation, 6 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen1 | 4 hp | 5/4/3/U |
Inlämningsuppgifter och seminarier | 2 hp | U/G |
Projekt | 3 hp | U/G |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Kurslitteratur
Litteraturlista
Kurslitteraturen fastställs en månad före kursstart.
Titel: Företagsekonomi 100 Faktabok
Författare: Skärvad P-H., Olsson J., 2013
Förlag: Liber AB, Malmö.
Ytterligare texter kan tillkomma om högst 150 sidor.