KURSPLAN
Marknadsföring och försäljning, 6 högskolepoäng
Marketing and Sales, 6 credits
Kursplan för studenter höst 2016
Kurskod: | TMFK14 |
Fastställd av: | VD 2014-02-27 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2016-07-08 |
Gäller fr.o.m.: | 2016-08-01 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | JTH 2016/2749-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
|
Ämnesgrupp: | TE9
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- ha kännedom om hur samarbete mellan företag, media och reklambyråer fungerar
- ha kännedom om grunderna inom grafisk formgivning och typografi.
- visa kunskap om grundläggande begrepp och principer inom marknadsföring
- visa kunskap om hur man tillämpar konkurrentstrategier
- visa kunskap om hur olika faktorer påverkar globaliseringsprocessen inom utbildningens
huvudområde
- visa kunskap om kundstrategier för de olika faserna i kundens beslutsprocess
- visa förståelse för hur kundens beslutsprocess ser ut samt ha grundläggande insikter i beslutspsykologi
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att tillämpa modeller och principer inom marknadsföringen för att förstå ett företags möjligheter och begräsningar på marknaden
- visa förmåga att göra kvalitativa och enklare kvantitativa marknadsundersökningar
- visa förmåga att göra enklare reklamprodukter för digitala medier och etermedia
- visa förmåga att använda metoder för att arbeta med grafisk form i syfte att kommunicera budskap visuellt på en grundläggande nivå.
Innehåll
Kursen skall ge kunskaper om och färdigheter i marknadsföring och olika medias användbarhet inom marknadsföring och försäljning. Kursen ger även grundläggande kunskaper i grafisk design för att studenten ska kunna skapa marknadsföringsmaterial, t. ex. informationsfolders, affischer och enklare katalogmaterial.
Kursen innehåller följande moment:
-Marknadskommunikation
-Marknadsföring och försäljning
-Marknadsundersökning
-Framställning av marknadsföringsmaterial med digitala produktionsverktyg
-Typografi, layout, färg- och formlära
Undervisningsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, övningar och projekt.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs i Affärsplanering med kalkylering och tillverkning, 9 hp, Designmetodik och projektarbete, 9 hp och Vetenskapligt arbetssätt och kommunikation, 6 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Kursbetyget är en sammanvägning av tentamen och projekt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen | 3 hp | 5/4/3/U |
Projekt | 3 hp | 5/4/3/U |
Kurslitteratur
Litteratur
Kurslitteraturen fastställs en månad före kursstart.
Marknadsföring – modeller och principer Ny upplaga
Carl Gezellus, Per Wildenstam
ISBN 9789152311691
Utdelade kompendier