KURSPLAN
Marknadsföring och försäljning, 6 högskolepoäng
Marketing and Sales, 6 credits
Kurskod: TMFK14
Fastställd av: VD 2014-02-27
Reviderad av: Utbildningschef 2016-07-08
Gäller fr.o.m.: 2016-08-01
Version: 2
Diarienummer:JTH 2016/2749-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
Ämnesgrupp: TE9
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- ha kännedom om hur samarbete mellan företag, media och reklambyråer fungerar
- ha kännedom om grunderna inom grafisk formgivning och typografi.
- visa kunskap om grundläggande begrepp och principer inom marknadsföring
- visa kunskap om hur man tillämpar konkurrentstrategier
- visa kunskap om hur olika faktorer påverkar globaliseringsprocessen inom utbildningens
huvudområde
- visa kunskap om kundstrategier för de olika faserna i kundens beslutsprocess
- visa förståelse för hur kundens beslutsprocess ser ut samt ha grundläggande insikter i beslutspsykologi

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att tillämpa modeller och principer inom marknadsföringen för att förstå ett företags möjligheter och begräsningar på marknaden
- visa förmåga att göra kvalitativa och enklare kvantitativa marknadsundersökningar
- visa förmåga att göra enklare reklamprodukter för digitala medier och etermedia
- visa förmåga att använda metoder för att arbeta med grafisk form i syfte att kommunicera budskap visuellt på en grundläggande nivå.

Innehåll

Kursen skall ge kunskaper om och färdigheter i marknadsföring och olika medias användbarhet inom marknadsföring och försäljning. Kursen ger även grundläggande kunskaper i grafisk design för att studenten ska kunna skapa marknadsföringsmaterial, t. ex. informationsfolders, affischer och enklare katalogmaterial.
Kursen innehåller följande moment:
-Marknadskommunikation
-Marknadsföring och försäljning
-Marknadsundersökning
-Framställning av marknadsföringsmaterial med digitala produktionsverktyg
-Typografi, layout, färg- och formlära

Undervisningsformer

Undervisningen ges i form av föreläsningar, övningar och projekt.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs i Affärsplanering med kalkylering och tillverkning, 9 hp, Designmetodik och projektarbete, 9 hp och Vetenskapligt arbetssätt och kommunikation, 6 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Kursbetyget är en sammanvägning av tentamen och projekt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Tentamen3 hp5/4/3/U
Projekt3 hp5/4/3/U

Kurslitteratur

Litteratur

Kurslitteraturen fastställs en månad före kursstart.

Marknadsföring – modeller och principer Ny upplaga
Carl Gezellus, Per Wildenstam
ISBN 9789152311691
Utdelade kompendier