KURSPLAN
Marknadsföring och försäljning, 6 högskolepoäng
Marketing and Sales, 6 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | TMFK19 |
Fastställd av: | VD 2019-06-01 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-08-01 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (50%) och tekniska området (50%)
|
Ämnesgrupp: | TE9
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om grunderna inom grafisk formgivning och typografi.
- visa kunskap om grundläggande begrepp och principer inom strategisk och operativ marknadsföring
- visa kunskap om de grundläggande begreppen kund, kundbehov, komplex försäljning och relationsmarknadsföring
- visa kunskap om modeller för omvärldsbevakning
Färdighet och förmåga
- visa färdigheter i att tillämpa modeller och principer inom såväl strategisk som operativ marknadsföring
- visa färdigheter i att använda metoder för att arbeta med grafisk form i syfte att kommunicera budskap visuellt på en grundläggande nivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att koppla samman teoretiska modeller med praktisk förmåga inom området marknadsföring.
Innehåll
Kursen skall ge kunskaper om och färdigheter i marknadsföring och försäljning. Kursen ger även grundläggande kunskaper i grafisk design för att studenten ska kunna skapa marknadsföringsmaterial, t. ex. informationsfolders, affischer och enklare katalogmaterial.
Kursen innehåller följande moment:
- Marknadsföringens förutsättningar: vision, affärsidé och omvärldsanalys
- Koppling mellan affärsstrategier och marknadsföring och försäljning
- Strategisk marknadsföring: segmentering och positionering
- Operativ marknadsföring
- Kundbegreppet och kundbehov
- Komplex försäljning och relationsmarknadsföring
- Framställning av marknadsföringsmaterial med digitala produktionsverktyg
- Typografi, layout, färg- och formlära
Undervisningsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, övningar och projekt.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Affärsplanering med kalkylering och tillverkning, 9 hp, Designmetodik och projektarbete, 9 hp och Vetenskapligt arbetssätt och kommunikation, 6 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen1 | 4 hp | 5/4/3/U |
Projekt | 2 hp | U/G |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Kurslitteratur
Litteratur
Kurslitteraturen fastställs en månad före kursstart.
Titel: Företagsekonomi 100
Författare: Per-Hugo Skärvad och Jan Olsson
Förlag:
ISBN: 978914710575
Material på lärplattform,