KURSPLAN
Mjukvaruprojektmetoder, 7,5 högskolepoäng
Software Engineering Project Methods, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: TMJN10
Fastställd av: VD 2019-06-01
Gäller fr.o.m.: 2019-08-19
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området
Ämnesgrupp: DT1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Datateknik

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa grundläggande kunskap om projekt som arbetsform innefattande lednings- och samordningsprocess
- visa kunskap om mjukvaruutvecklingens historia, terminologi, och metoder
- visa kunskap om några idag vanligt förekommande metoder för mjukvaruutveckling, såväl icke-agila som agila

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att tillämpa en metod och använda olika verktyg inom området projektmetodik
- visa förmåga att hantera föränderliga kravbilder och förhållanden i ett projekt
- visa förmåga att kommunicera kring tekniska ämnen och utmaningar med såväl interna
(projektmedlemmar) som externa (kunder) intressenter
- visa förmåga att välja lämpliga utvecklingsverktyg och tekniska lösningar i ett mjukvaruutvecklingsprojekt

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa insikt i betydelsen av olika perspektiv (genus, social hållbarhet, kulturellt) på problemformulering, analys och lösningsförslag inom mjukvaruutvecklingsprojekt
- visa förmåga att genomföra en retrospektiv analys av ett mjukvaruutvecklingsprojekt, inbegripande framgångs- respektive misslyckandefaktorer och effekterna av i projektet använda metoder

Innehåll

Kursen förmedlar till studenterna sådana kunskaper i mjukvaruutvecklingsmetoder, projektledning, beslutsfattande, analys, ledarskap, kommunikation, etc. som behövs för att arbeta som dataingenjör i utvecklingsprojekt i industrin. Studenterna ges i kursen möjlighet att applicera de kunskaper de erhållit tidigare i programmet för att utveckla en kvalificerad produkt eller tjänst.

Kursen innehåller följande moment:
- Mjukvaruutveckling: historia, terminologi och metoder
- Mjukvaruutvecklingsmetoder: en överblick
- Projekt som arbetsform, projektledarrollen och projektmodellen
- Projektdefinition inklusive riskanalys, intressentanalys och kostnadsplanering
- En minimalistisk approach till mjukvarudokumentation
- Programvaruutvecklingsmodeller, t ex SCRUM och V-Modellen
- Uppföljning och utvärdering (retrospektiv) över projektet

Undervisningsformer

Undervisning ges i form av föreläsningar och projekt

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 60 hp inom programmet varav Gruppdynamik, 3 hp samt Objektorienterad mjukvardesign, 6 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Tentamen3 hpU/G
Projekt14,5 hp5/4/3/U
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kurslitteratur

Litteratur

Kurslitteraturen fastställs en månad före kursstart.

Titel: Visualizing Project Management
Författare: Keving Forsberg, Hal Mooz, Howard Cotterman
Förlag: Wiley
ISBN: 978-0-471-64848-2

Titel: Adaptive Code, Agile coding with design patterns and SOLID principles
Författare: Gary McLean Hall
Förlag: OTSI
ISBN: 978-1-5093-0258-1

Titel: Applying UML and Patterns
Författare: Craig Larman
Förlag: Prentice Hall PTR
ISBN: 0-13-092569-1