KURSPLAN
Det operativa ledarskapet, 15 högskolepoäng
Operational Management, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: | TOLA17 |
Fastställd av: | VD 2010-06-23 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2012-06-19 |
Gäller fr.o.m.: | 2012-08-01 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | LO1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
- vara förtrogen med hur en arbetsgrupp utvecklas och vilka faktorer som är väsentliga i byggandet av effektiva team
- ha insikt i hur olika deltagares beteende och sociala roller tar sig i uttryck i arbetet
- ha kunskaper om hur ledarskapet påverkar individer, grupper och organisationer i olika situationer
- förstå betydelsen av att tydliggöra medarbetares roll och ansvar kopplat till verksamhetens mål
- kunna analysera det egna ledarskapet och de egna kommunikationsfärdigheterna utifrån en personlighetsprofil
- ha kunskaper om olika faktorer som påverkar lärande i arbetet
- känna till grundläggande inter- och intrapersonella kommunikationsprocesser
vara medveten om hur konflikter uppstår och hur de kan lösas
- kunna reflektera kring olika behov och drivkrafter som människor har och hur det tar sig i uttryck i arbetet
- förstå hur organisationskultur relaterar till beteendemönster i organisation
Innehåll
Kursen syftar till att ge deltagarna kunskaper och färdigheter i att leda och utveckla arbetsgrupper.
Avsikten är att deltagarna skall få pröva och utveckla verktyg och metoder att använda i det praktiska
ledarskapet för att kunna hantera olika situationer, människor och grupper, satt i relation till
verksamhetens mål.
Kursen har följande innehåll:
- Arbetsgruppers utveckling och effektivitet
- Ledarskap och grupputveckling
- Ledarskapets förhållningssätt och bemötande
- Mål och målstyrning
- Lärande på arbetsplatsen
- Kommunikationsprocesser
- Konflikter och Konflikthantering
- Att vara ledd och att leda andra - olika behov och drivkrafter i en verksamhet
- Chefens roll och ansvar i en verksamhet
- Organisationskultur och beteendemönster i organisationer
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, övningar och laborativ färdighetsträning där
flertalet av vissa momenten är obligatoriska. Videoinspelning förekommer.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt minst fyra års arbetslivserfarenhet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
För godkänt krävs följande:
- Aktivt deltagande i obligatorisk undervisning.
- Skriftliga reflektioner på kurslitteraturen
(läsloggseminarium).
- Skriftlig tentamen som omfattar såväl problemlösning som teoriuppgifter
- Skriftlig analys (individuell) av inspelade övningar på videoband kopplat till teorier och kurslitteratur.
- Genomförd fallstudierapport
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 15 hp | U/G |
Kurslitteratur
Litteratur
Blomquist, Christine & Röding, Pia (2010) Ledarskap - personen reflektionen samtalet. Lund: Studentlitteratur
Ellström, Per-Erik & Kock Henrik (Red) (2009), Mot ett förändrat ledarskap?: om chefers arbete i team och processorganiserad verksamhet, Studentlitteratur, ISBN: 914403999
Hilmarsson, Hilmar (2003), Samtalet med känslomässig intelligens, Utbildningshuset ISBN: 91-44-04285-X
Nilsson, Björn & Waldemarsson, Anna-Karin (2007), Kommunikation, samspel mellan människor, Studentlitteratur ISBN: 978-91-44-04128-5
Sandahl, Christer, Falkenström, Erica & von Knorring, Mia (2010) Chef, Känsla och förnuft. Om professionalism och etik i ledarskapet Stockholm: Natur & Kultur
Wheelan, Susan, A. (2010) Att skapa effektiva team. Lund: Studentlitteratur
ISBN: 978914405491-9