KURSPLAN
Organisation-Ledarskap-Projektledning, 9 högskolepoäng
Organization-Leadership-Project, 9 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | TOLG18 |
Fastställd av: | VD 2017-02-01 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-01-01 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | JTH 2017/2782-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
|
Ämnesgrupp: | IE1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Industriell organisation och ekonomi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
Kunskap och förståelse
- visa grundläggande kunskap om projekt som arbetsform innefattande lednings- och samordningsprocess
- ha kännedom om centrala teorier inom området gruppdynamik
- ha kännedom om ledarens påverkan på gruppdynamiken
- visa kunskap om hur gruppdynamiken påverkar arbetsgruppens resultat och klimat
- ha kännedom om olika organisationsteorier
Färdighet och förmåga
-visa förmåga att utforma, leda och utveckla industriell verksamhet genom att analysera verksamheter ur ett organisations-, ledarskaps- och projektledningsperspektiv
-visa förmåga att identifiera, formulera och analysera relevanta organisations-, ledarskaps- och projektledningsproblem
-visa förmåga att kritiskt diskutera relevanta organisations-, ledarskaps- och projektledningsproblem och –lösningar
-visa förmåga till dialog med olika grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa insikt i betydelsen av olika perspektiv (genus, social hållbarhet, kulturellt) på problembeskrivning, analys och lösningsförslag inom projektledning, gruppdynamik och ledarskap.
- visa insikt och kritiskt kunna diskutera olika organisationsteorier och organisationsmodeller
Innehåll
Kursen består av tre delar: organisation, gruppdynamik och ledarskap samt projektledning. Organisationsavsnittet innehåller en översikt över ämnet organisationsteori i allmänhet samt generella modeller och teorier som beskriver organisationsstruktur och organisationskultur. Delen gruppdynamik och ledarskap innehåller teorier och modeller för hur individen, gruppen och ledarens beteende påverkar varandra. Projektledningsavsnittet innehåller grundläggande projektmetodik med modeller och verktyg för projektledaren.
Kursen innehåller följande moment:
Organisation:
- Organisationsteori bakgrund, historia och utveckling över tid
- Definition av begreppet ”organisation”
- Organisationsstrukturer och dess beståndsdelar
- Design av organisationsstrukturer
- Olika typer av organisationsstrukturer från fasta strukturer till öppna system
- Organisationskultur
Gruppdynamik och Ledarskap:
- Värderingar och beteenden
- Kommunikationsprocessen
- Interkulturell kommunikation
- Ledarskap och medarbetarskap
- Förändringsbeteenden
- Gruppdynamik
Projektledning:
- Projekt som arbetsform
- Projektledarrollen
- Projektmodellen
- Behovsanalys och specifikationer
- Projektdefinition inklusive riskanalys, intressentanalys, kostnadsplanering
- Planering av projekt
- Mötesteknik
- Uppföljning och utvärdering
Undervisningsformer
Undervisningen består av föreläsningar, övningar, handledning samt redovisningar.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Fysik 1, Kemi 1, Matematik 3c. Eller: Fysik A, Kemi A, Matematik D (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen1 | 4,5 hp | 5/4/3/U |
Inlämningsuppgifter | 4,5 hp | U/G |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen fastställs en månad före kursstart.
Titel: Arbeta i projekt, individen, gruppen och ledaren
Författare: Sven Eklund
Förlag: Studentlitteratur (2011)
ISBN 978-91-44-07275-3
Titel: Organisation
Författare: Johan Alvehus och Tommy Jensen
Förlag: Studentlitteratur (2015)
ISBN 978-91-44-08604-0
Underlag utlagt på Ping-pong