KURSPLAN
Belysningsprojektering i kundnära projekt, 9 högskolepoäng
Applied Lighting Design Project, 9 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: TPDN11
Fastställd av: VD 2020-12-01
Gäller fr.o.m.: 2021-01-01
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området
Ämnesgrupp: TE9
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Produktutveckling

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om samverkansprocess med en klient från idé och planering till utformning av belysningsanläggning i den fysiska miljön
- visa förståelse för hur teknik, miljö och utformning inverkar på val i belysningsanläggningen

Färdighet och förmåga

- visa färdigheter i att genomföra projekt med utgångspunkt från beställarens behov, krav och begränsningar
- visa förmåga att utforma en belysningsanläggning som är hållbar ur arkitektoniskt, etiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv
- visa förmåga att bedöma och beskriva olika kvalitéer i lösningsförslag för belysningsanläggningar
- visa förmåga att med olika tekniker presentera och kommunicera lösningsförslag för belysningsanläggningar
- visa förmåga att tillämpa förvärvade kunskaper i praktiskt arbete och visa insikt i sin kommande yrkesroll
- visa förmåga att kritiskt diskutera företeelser, problem, frågeställningar och situationer tillsammans med klienten
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga att bedöma kundens krav och förväntningar och utforma en belysningsanläggning i relation till kundnytta och samhällspåverkan
- visa förmåga att ta egna initiativ samt kunna bedöma potentiella möjligheter och risker medbelysningsanläggningens utformning
- visa förmåga att söka och finna stöd i vetenskaplig forskning samt reflektera och argumentera för en lösning baserad på både vetenskaplig forskning och tidigare förvärvade kunskaper

Innehåll

Kursen innehåller teorier om omvärlden, modeller och metoder och människans beteenden som omsätts i ett projektarbete. I kursen presenteras olika metoder för att bedöma belysningsförslag. Projektarbetet utgår ifrån ett upplevt kundproblem och realiseras i form av en belysningsplanering.

Kursen innehåller följande moment:
-Samverkansprocess
-Tidsbedömning av insats kontra slutresultat
-Tidigare vetenskaplig forskning
-Träning i olika aspekters inverkan på val i belysningsanläggningen
- Teori och träning i hur en omvärldsanalys hjälper till i realiserandet av projekt
- Definiera och diskutera förutsättningar och begränsningar relaterade till projektets behov
- Digitala verktyg för utvärdering och bedömning av designlösningar
- Digitala verktyg för presentation av designlösningar
- Tolka kundkrav, analysera, bedöma samt utforma och presentera lösningar i projektform

Undervisningsformer

Kursen genomförs med föreläsningar, kundmöten, inlämningsuppgifter och projektarbete.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser på grundnivå 60 hp inom programmet Ljusdesign 180 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Projektredovisning17 hp5/4/3/U
Övningar/Laborationer2 hpU/G
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.

Michel L. (1996). Light the Shape of Space. Designing with space and light. Wiley & Sons, Inc. ISBN 0-471-28618-4

Lennox Moyer J. (2005). The Landscape Lighting Book. Wiley & Sons, Inc.
ISBN 0-471-45136-3

* Keller M. (1999). Light Fantastic, the Art and design of Stage Lighting. Prestel Verlag ISBN 3-7913-2162-5

*delas ut

Referenslitteratur (frivillig läsning)
Schielke, T. (2010). Light and corporate identity: Using lighting for corporate communication.
Lighting Research and Technology