KURSPLAN
Projektledning i kundnära projekt, 7,5 högskolepoäng
Custom Project Management, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: TPNK18
Fastställd av: VD 2018-04-06
Reviderad av: Utbildningschef 2018-10-04
Gäller fr.o.m.: 2018-08-01
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (75%) och tekniska området (25%)
Ämnesgrupp: TE9
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa förståelse för hur människans förutsättningar och begränsningar inverkar på val av produkt/tjänst

Färdighet och förmåga

- visa färdigheter i att genomföra projekt med utgångspunkt från den egna specifika kompetensen i samverkan med en beställare
- visa färdighet i projektmetodik på ett affärsmässigt sätt
- visa förmåga att presentera, diskutera och argumentera för den valda lösningen
- visa förmåga att se helhet från idé till färdig produkt/tjänst, inom produkt och tjänstedesign, med kunden och användaren i fokus

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga att bedöma relevanta metoder och lösningar utifrån samhälleliga och etiska aspekter

Innehåll

Kursen innehåller teorier om omvärlden, modeller och metoder samt människans beteenden som omsätts i ett projektarbete. Projektarbetet utgår ifrån en kunds upplevda problem som realiseras i form av en lösning, produkt eller tjänst.

Kursen innehåller följande moment:
- Omvärldsanalys inför designprojekt
- Människans förutsättningar och begränsningar och dess inverkan på valet av produkt/tjänst
- Teorier, metoder och modeller för produkt-och tjänstedesign
- Tolka kundkrav, analysera, utforma och presentera lösningar i projektform

Undervisningsformer

Kursen genomförs med föreläsningar, inlämningsuppgifter och projektarbete.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser Grafisk design för New Media, 15 hp, Tillämpad webbarkitektur, 15 hp och Interaktionsdesign, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av ingående examinationsmoment. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen2,5 hp5/4/3/U
Skriftlig och muntlig projektredovisning3 hp5/4/3/U
Inlämningsuppgifter2 hpU/G

Kurslitteratur

Litteratur

Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.

Namn: Strategic Integrated Marketing Communications
Författare: Larry Percy
Förlag: Routledge
Utgivning 2014 eller senare