KURSPLAN
Projektledning, 30 högskolepoäng
Project Management, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: TPRG18
Fastställd av: VD 2018-04-06
Gäller fr.o.m.: 2018-08-01
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: LO1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten:

Kunskap och förståelse

- visa förståelse för projekt och projektledning i organisatoriska och verksamhetsrelaterade sammanhang
- visa förståelse för hur projektets resultat kan relateras till faktorer såsom mål, metoder och resurser
- visa förståelse för hur projektledarens förhållningssätt, roller och personlighet påverkar interaktionen med andra aktörer
- visa förståelse för utredningsmetoder, datainsamling, projektdokumentation och rapportskrivning

Färdighet och förmåga

- visa färdighet i ett antal grundläggande projektverktyg

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga att kritiskt granska ett projekt

Innehåll

Avsikten med kursen är att möta samhällets och organisationers ökade behov av projektledningskompetens. Kursens syfte är att utveckla deltagarens kompetens i projektledning, sett ur ett helhetsperspektiv, vilket innebär fördjupade kunskaper, metoder och färdigheter för att leda, planera, genomföra och utvärdera olika typer av projekt.

Kursen innehåller följande moment:
- Projektets omvärld 7,5 hp
- Projekt och projektledarskap 5,5 hp
- Projektmetodik och tillämpning 13,0 hp
- Projektanalys 4,0 hp

Delkurs 1 - Projektets omvärld, 7,5 hp

Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- förstå vad som driver tillkomsten av projekt
- känna till de klassiska organisationsteorierna
- förstå innebörden av moderna organisationsformer
- ha kännedom om hur man analyserar omvärlden för att hitta verksamhetens och organisationens utvecklingsområden
- förstå vad strategier innebär för utvecklingsarbete
- förstå projekts betydelse i strategierna för utveckling av verksamhet och organisation
- kunna analysera ett företags eller en organisations projektmiljö
Innehåll
Kursens syfte är att ge deltagaren ökade insikter om hur projekt och utveckling av företags verksamhet och organisation samspelar med omvärlden. Detta för att deltagaren skall få bättre förståelse och helhetsperspektiv för sammanhangen när projekt används och i sin framtida roll som projektledare.
Kursen innehåller följande moment:
- Projekt i ett omvärldsperspektiv
- Förändringstryck och strategi
- Organisation i ett historiskt perspektiv
- Statiskt organiserande eller dynamisk organisering
- Omvärld och marknad samt omvärldsanalys
- Moderna organisationsformer - organisation kontra verksamhet
- Skillnader mellan olika typer av styrning och ledning; linje-, projekt- och processledning.
- Projektets förutsättningar och projektmiljö
- Projektarbete med fallstudie av omvärld och projektmiljö


Bedömningsform
Individuell skriftlig tentamen samt skriftlig gruppinlämningsuppgift med muntlig redovisning. Obligatorisk närvaro vid redovisning.

Delkurs 2 - Projekt och projektledarskap, 5,5 hp

Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- vara förtrogen med projektbegreppet och ett antal projekttypologier
- vara bekant med begreppet projektstrategi och ha förståelse för hur valet av strategi påverkar resultat och projektframgång
- ha förståelse för hur ledarskap och projektledarens förhållningssätt påverkar projektet
- vara bekant med olika kommunikativa färdigheter
- utvecklat förståelsen för grunderna i effektiva möten
- vara bekant med gruppdynamiska processer och ha förståelse för hur grupper utvecklas
- vara bekant med grunderna i konflikthantering
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper och perspektiv på projekt som arbetsform och att ge insikt i hur olika projekttypers mål och förutsättningar påverkar ledarskap, strategival och förhållningssätt i det enskilda projektet. Stor vikt läggs vid att belysa kommunikativa, gruppdynamiska aspekter och färdigheter hos projektledaren.
Kursen innehåller följande moment:
- Projekt och projektarbetsformen
- Projekttypologier
- Projektstrategier
- Ledning av förändringsprojekt
- Ledarskap och ledarstilar
- Kommunikativa färdigheter
- Grupprocesser
- Effektiva möten i projekt
- Konflikter och konflikthantering


Bedömningsform
Individuell skriftlig tentamen samt skriftlig gruppinlämningsuppgift.

Delkurs 3 - Projektmetodik och tillämpning, 13,0 hp

Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna redogöra för projektets olika steg och aktiviteter
- kunna utarbeta dokumenten projektdirektiv och projektspecifikation
- kunna precisera innehåll och genomförande av förstudier
- kunna tillämpa ett antal logiska planeringssteg och planeringsverktyg
- kunna bedöma ett projekts kvalitet relaterat till projektmålen
- ha god kännedom om åtgärder för förbättring av kvalitetsbrister i projekt
- förstå grundläggande ekonomiska mått för produktivitet, effektivitet och resursplanering
- kunna tillämpa olika metoder för kvalitets-, resultat- och produktivitetsmått i olika projekt
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper och färdigheter i projektmetodik och projektledning så att kursdeltagaren ska kunna driva projekt från initiering till avslut.
Tonvikten ligger i att kunna specificera, analysera, planera, genomföra och utvärdera projektarbete utifrån olika projekt och utgångspunkter.
Kursen innehåller följande moment:
- Projektstegen och projektets affärsbeslut
- Projekt utifrån process och innehåll
- Projektplanering
- Organisering och kommunikationsplanering
- Projektekonomi – för- och efterkalkylering
- Ekonomi-, tids- och kvalitetsstyrning i projekt
- Kvalitetsstyrning av projekt
- Genomförande och uppföljning
- Projektavslut och projektutvärdering
- Rapportskrivning och dokumentation


Bedömningsform
Individuell skriftlig tentamen, skriftliga inlämningsuppgifter individuellt och i grupp, seminarium och laboration. Obligatorisk närvaro vid seminarium och laboration.

Delkurs 4 - Projektanalys, 4,0 hp

Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna lägga upp och planera ett eget projekt
- ha kännedom om utredningsprojekt och val av metod
- kunna kritiskt granska och analysera ett projekt
- få ett pragmatiskt förhållningssätt till genomförandet av projekt
- förstå kritiska faktorers betydelse för olika typer av projekt
- kunna bedöma och föreslå åtgärder för förbättring av projekt
- kunna rapportera och presentera projekt
Syfte
Kursens syfte är att kritiskt granska och analysera ett autentiskt projekt utifrån projektmetodikens teorier och metoder.
Kursen innehåller följande moment:
- Att praktiskt genomföra ett utredningsprojekt
- Utredningsprojekt och utredningsmetod
- Granskning av ett fritt projekt
- Problematisering av kritiska faktorer för projektet
- Utformning och uppläggning egen metod för insamling av fakta
- Analys av insamlad fakta
- Rapportskrivning


Bedömningsform
Skriftlig rapport utförd i grupp samt muntlig individuell redovisning av rapporten. Muntlig och skriftlig opposition. Obligatorisk närvaro vid redovisning och opposition.

Undervisningsformer

Teorigenomgångar varvade med övningar och gruppdiskussioner samt aktivt deltagande i seminarier. Arbete med inlämningsuppgifter.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Kursen examineras i de olika delkurserna. Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Delkurs 1 - Projektets omvärld' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Projektets omvärld7,5 hp5/4/3/U

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Delkurs 2 - Projekt och projektledarskap' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Projekt och projektledarskap5,5 hp5/4/3/U

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Delkurs 3 - Projektmetodik och tillämpning' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Projektmetodik och tillämpning13 hp5/4/3/U

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Delkurs 4 - Projektanalys' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Projektanalys4 hpU/G

Kurslitteratur

Delkurs 1 - Projektets omvärld, 7.5 hp

Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.
Alvehus, J., Jensen T., Organisation, Studentlitteratur (2015). ISBN 9789144086040

Andersson Leif E., Psykologi för projektledare, Sanoma förlag (2015) – Årets projektledarbok 2015. ISBN 9789152327814

Mintzberg H,. Structure in Fives - Designing Effective Organizations, Pearson (1992). ISBN 9780138554798

Tonnquist B, Projektledning, utgåva 7 (2018) ISBN 9789152354988

Tillhörande övningsbok, dvs utgåva 7 (2018) ISBN 9789152355572

Grunder för PPS. Webb-länk

Översikt PPS. Webb-länk

Delkurs 2 - Projekt och projektledarskap, 5.5 hp

Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.
Andersson Leif E., Psykologi för projektledare, Sanoma förlag (2015) – Årets projektledarbok 2015. ISBN 9789152327814

Tonnquist B, Projektledning, utgåva 7 (2018) ISBN 9789152354988

Tillhörande övningsbok, dvs utgåva 7 (2018) ISBN 9789152355572

Delkurs 3 - Projektmetodik och tillämpning, 13 hp

Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.
Andersson Leif E., Psykologi för projektledare, Sanoma förlag (2015) – Årets projektledarbok 2015. ISBN 9789152327814

Cederlund C., Beteendekompetens i projektledning, Sanoma förlag (2010). ISBN 9789162299880

Ingrid Ottersten, Mijo Balic, Effektstyrning av IT : nyttan uppstår i användningen, Liber (2010). ISBN 9789147095865

Tonnquist B, Projektledning, utgåva 7 (2018) ISBN 9789152354988

Tillhörande övningsbok, dvs utgåva 7 (2018) ISBN 9789152355572

Grunder för PPS. Webb-länk

Översikt PPS. Webb-länk

Delkurs 4 - Projektanalys, 4 hp

Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.