KURSPLAN
Tillämpad marknad, ekonomi och kommunikation, 9 högskolepoäng
Applied Industrial Marketing, Administration and Communication, 9 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: TTMK16
Fastställd av: VD 2015-02-09
Gäller fr.o.m.: 2016-01-01
Version: 1
Diarienummer:JTH 2015/985-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
Ämnesgrupp: FE1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Maskinteknik

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

-visa utvecklad förståelse om begrepp och principer inom företagsekonomi, entreprenörskap och marknadsföring
-visa kunskap om hur olika idéer kan utvecklas och tillämpas till affärsverksamhet
-visa kunskap om olika faktorer som påverkar etableringsprocessen för nya företag
-visa kunskap om affärsplanens roll vid erhållande av riskkapital
-visa kunskap om relevanta metoder inom grafisk formgivning och presentationsteknik

Färdighet och förmåga

-visa förmåga att upprätta produkt- investerings- och lönsamhetskalkyler på en utvecklad nivå
-visa förmåga att upprätta och utveckla en affärsidé och affärsplan på en utvecklad nivå
-visa färdighet att professionellt skapa posters och genomföra muntliga presentationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt

-visa förmåga att bedöma produkt-, investerings- och lönsamhetskalkyler på en utvecklad nivå
-visa förmåga att skapa grafiska enheter och genomföra muntliga presentationer inom givna ramar i form av utrymme och tid mot givna målgrupper

Innehåll

Kursen ger studenten tillämpade kunskaper inom företagsekonomi, entreprenörskap och marknadsföring. I kursen ges också kunskaper i presentationsteknik.
Kursen innehåller följande moment:
- Case i tillämpad företagsekonomi, entreprenörskap och marknadsföring vilket innebär- Grafisk presentation och relevanta metoder

Undervisningsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och projekt.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Industriell ekonomi och företagsorganisation 6 hp, samt Industiell marknadsföring 9 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Inlämningsuppgifter och seminarier16 hp5/4/3/U
Projekt3 hpU/G
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kurslitteratur

Litteraturlista

Kurslitteraturen fastställs en månad före kursstart.
Forskningslitteratur/texter om minst 150 sidor som väljs av studenten.