KURSPLAN
User Experience Design, 7,5 högskolepoäng
User Experience Design, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | TUEK13 |
Fastställd av: | VD 2022-10-15 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2024-08-20 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-10-21 |
Version: | 5 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området
|
Ämnesgrupp: | IF1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Informatik |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- visa förståelse för vikten av ett användarcentrerat perspektiv när man arbetar med user experience design
- visa kunskap om grundläggande psykologiska teorier om kognition och perception och hur dessa påverkar användarupplevelser och interaktionsdesign
- ha kännedom om olika tekniker för att designa användargränssnitt och interaktioner, såsom wireframes, mockups och prototyper
- visa förståelse för metoder och processer som används inom användarstudier samt hur de påverkar processen för user experience design
Färdighet och förmåga
- visa färdighet i att motivera designval med hänsyn till grundläggande principer i ergonomi, användbarhet och tillgänglighet
- visa förmåga att designa för specifika målgrupper och översätta en målgrupps estetik till en produktdesign
- visa förmåga att identifiera relevanta user och customer journeys baserat på genomförda användarstudier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att utvärdera användbara interaktioner och användargränssnitt
- visa förmåga att reflektera kring och diskutera viktiga etiska frågor i relation till hur user experience design formar hur vi arbetar med digital teknik i vår vardag.
Innehåll
Kursen ger studenterna en översikt av grundläggande koncept inom user experience design och dess underliggande psykologiska teorier.
Kursen innehåller följande moment:
- Tillämpning av koncept och metoder inom user experience design på verkliga uppdrag
- Planering av interaktiva system genom skisser, storyboards och prototyper
- Design av interaktioner genom användandet av digitala, ambienta eller beteendebaserade gränssnitt
- Användning av känslor och övertalningsförmåga som grundläggande element i designprocessen
- Introduktion till grundläggande koncept och relevanta psykologiska teorier
- Tillämpning av kognitiva och beteendebaserade modeller inom design för tillgänglighet och inkludering
- Skapande av user och customer journeys som är baserade på relevanta målgrupper samt användning av de viktigaste utav dessa för att ta fram en prototyp eller MVP (Minimum viable product)
- Tillämpning av färdigheter och kunskaper i gemensamma grupprojekt
Undervisningsformer
Föreläsningar, seminarier och projekt.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs i Introduktion till Human-Computer Interaction 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av ingående examinationsmoment. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Inlämningsuppgift | 3,5 hp | 5/4/3/U |
Projekt | 4 hp | 5/4/3/U |
Kurslitteratur
Kurslitteraturen fastställs 8 veckor innan kursstart.
Albert, B., & Tullis, T. (2022). Measuring the user experience: Collecting, analyzing, and presenting UX metrics (3rd ed.). Morgan Kaufmann.
ISBN: 9780128180808
Vetenskapliga artiklar kommer att delas ut under kursen.