KURSPLAN
Verksamhetsledning, 9 högskolepoäng
Operations Management, 9 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: | TVLK17 |
Fastställd av: | VD 2017-02-01 |
Gäller fr.o.m.: | 2017-08-01 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | JTH 2017/2764-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
|
Ämnesgrupp: | IE1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Industriell organisation och ekonomi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom verksamhetsledning, innefattande kunskap om områdets grundläggande begrepp, metoder och modeller samt orientering om aktuella forskningsfrågor
- visa kunskap och förståelse om utformning, ledning och utveckling av industriell verksamhet
- visa kunskap och förståelse för kommunikation och det mellanmänskliga samspelets betydelse för att nå resultat och kunna lösa praktiska problem
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att utforma, leda och utveckla industriell verksamhet
- visa förmåga att kunna tillämpa verktyg och metoder från tidigare kurser (beräkningar, utredning, analys, åtgärdsförslag och simulering)
- visa förmåga att kunna leda möten och beslutsprocesser
- visa förmåga att identifiera och analysera verksamhetsledningsproblem
- visa förmåga att kritiskt diskutera relevanta verksamhetsledningsproblem och -lösningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att föreslå och jämföra olika alternativ för utformning, ledning och utveckling av industriell verksamhet genom strategiska verksamhetsanalyser samt bedöma deras konsekvenser och risker
- visa förmåga att kritiskt granska det egna ledarskapet och kommunikationsfärdigheter under möten
Innehåll
Inledningsvis tar kursen fokus på att förstå organisationers interna processer för att sedan skifta fokus till organisationers omvärld och strategiutveckling. Kursen ger kunskaper och förmågor inom verksamhetsledning genom analys och tillämpning av teorier och modeller i relation till såväl fiktiva som reella fall.
Kursen innehåller följande moment:
- Verksamhetsledning
- Lärandet i organisationer
- Från förbättrings- till innovationsledning
- Att leda samspel och kommunikationsprocesser
- Verksamhetsstyrning
- Att positionera organisationen i relation till omvärlden
- Att utveckla och aktivera strategier
- Identifiera möjligheter och barriärer för verksamhetens utveckling
- Relationen mellan teknik, kontext och intern organisation
- Tillämpning av tidigare kursers genomgångna metoder och modeller
Undervisningsformer
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och seminarier. Under moment av kommunikationsträning förekommer videoinspelning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Organisation-Ledarskap-Projektledning, 9 hp och Produktions- och materialflödesanalys, 6 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Kurens slutbetyg utgör en sammanvägning av ingående examinationsmoment Tentamen och Inlämningsuppgifter. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen1 | 4 hp | 5/4/3/U |
Inlämningsuppgift | 3 hp | 5/4/3/U |
Seminarier | 2 hp | U/G |
1 Hemtentamen
Kurslitteratur
Litteraturlista
Litteratur som meddelas senast en månad före kursstart
Savén, B. (2014). Ledarstegen. 5 steg till Modigare Ledarskap med Struktur och Tuff Omsorg. Linköping: Breveship.
Stigendal, L. (2010). Effektiv styrning–En rapport om system och process baserad styrning i offentlig sektor. Åkersberga: pdf fil
Artiklar tillkommer