KURSPLAN
JU World Solar Challenge: Projektstyrning, entreprenörskap och marknadsföring - Del 1 (3), 15 högskolepoäng
JU World Solar Challenge: Project Management, Entrepreneurship and Marketing - Part 1 (3), 15 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: TWPN18
Fastställd av: VD 2018-04-06
Reviderad av: Utbildningschef 2020-05-14
Gäller fr.o.m.: 2020-08-01
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (50%) och tekniska området (50%)
Ämnesgrupp: LO1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Industriell organisation och ekonomi

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa grundläggande kunskap om projekt som arbetsform innefattande lednings- och samordningsprocess
- visa kunskap om grundläggande koncept och principer inom ämnena entreprenörskap, affärsplanering, marknadsföring och varumärkesprofilering
- visa kunskap om gruppdynamikens betydelse för gruppens prestationer
- visa kunskap om affärs- och marknadsplanens roll för att attrahera medel från sponsorer

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att tillämpa metoder och verktyg inom området projektmetodik
- visa entreprenöriella färdigheter som ansvarstagande, handlingskraft, lösningsorienterat tänkande, kommunikativa färdigheter, kreativitet samt initiativ- och samarbetsförmåga
- visa förmåga att upprätta en grundläggande marknadsplan som del av en affärsplan samt att värdera effekten av denna
- visa förmåga att i dialog kommunicera effektivt och affärsmässigt både internt, mellan verksamhetens olika funktioner, och externt med verksamhetens intressenter

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga att reflektera över sin egen roll och påverkan i ett tvärfunktionellt team
- visa förmåga till en effektiv intern kommunikation mellan verksamhetens olika discipliner och funktioner
- visa förmåga till en affärsmässig kommunikation med projektets intressenter

Innehåll

Kursen ger kunskaper och förmågor inom tvärfunktionellt arbete, projektstyrning, entreprenörskap och marknadsföring. Kursen innehåller marknadsföring, projektstyrning och entreprenörskap genom att kombinera teori med tillämpat lärande och handling i ett unikt tvärdisciplinärt projekt. Projektet heter ”JU World Solar Challenge” och innebär att studenterna, tillsammans med projektledningen, skall delta i och driva den entrepreno¨riella verksamheten ”JU Solar Team”. Dess kärnverksamhet består i att utveckla och konstruera en konkurrenskraftig solbil samt planera och genomföra tävlingen World Solar Challenge. Studenterna kommer samtidigt att vara ambassadörer för Jönköping University (JU) och bidra till lärosätets marknadsföring eftersom JU ämnar använda JU Solar Team respektive JU World Solar Challenge for att vidareutveckla sitt varumärke både i Sverige och utomlands.

Kursen innehåller följande moment:

Projektstyrning
- Projektorganisation
- Projektplanering och kravställning
- Gruppdynamik
- Projektgenomförande
- Projektdokumentation

Entreprenörskap
- Entreprenöriella processer, tankesätt och aktiviteter
- Företagets intressenter fokuserat på projektet

Marknadsföring
- Grundläggande koncept och principer inom marknadsföring
- Marknadsplan som viktig del av affärsplanen
- Budskapsstrategi och marknadskanaler
- Sponsringsstrategi
- Kundbehov fokuserat på projektets sponsorer

Undervisningsformer

Inlärningen bygger på självstudier av den akademiska och populärvetenskapliga litteraturen och på tillämpningar i form av individuella och grupparbeten. Syftet är att attrahera sponsorer samt planera och genomföra logistiken kring JU World Solar Challenge samt att delta aktivt i det praktiska arbetet med solbilen. I kursen ingår att utveckla och marknadsföra JU Solar Team samt planera och genomföra JU World Solar Challenge. Detta stöds av föreläsningar, seminarier, workshoppar och handledning med verksamma lärare och med koppling till både teori och praktisk tillämpning. Projektarbete kräver kontinuerliga leveranser i form av marknadsföringsmaterial, dokument och statusrapporter från studenterna. Att kunna jobba i team är en förutsättning för att lyckas med denna kurs.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om minst 80 hp från högskoleingenjörsprogram eller medie- och kommunikationsvetenskapligt program eller program inom företagsekonomi (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts. Det slutliga betyget kommer baseras på aktivt deltagande i projektarbete samt deltagande i obligatoriska moment.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Inlämningsuppgift 15 hpU/G
Inlämningsuppgift 25 hpU/G
Inlämningsuppgift 35 hpU/G

Övrigt

Intervjuer med urval av lämpliga kandidater kommer att genomföras.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.

Kursmaterial tillhandahålls via Teams.