KURSPLAN
Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska som andraspråk (uppdragsutbildning), 7,5 högskolepoäng
Assessment of Newly Arrived and Multilingual Pupils' Second Language Development, for Teachers of Swedish as a Second Language, 7.5 credits
Kurskod: UBAN11
Fastställd av: Utbildningschef 2021-08-25
Gäller fr.o.m.: Hösten 2021
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: SS1
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

• Teorier och modeller för bedömning av andraspråksutveckling
• Bedömning utifrån olika perspektiv
• Summativ/formativ bedömning och undervisning
• Utveckling och bedömning av flerspråkiga elevers andraspråksutveckling
• Kollegialt bedömningsarbete
• Bedömningsstödet Bygga svenska som verktyg i den egna undervisningen

Undervisningsformer

Undervisning sker i form av distansstudier med digitala träffar. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar både individuellt och i grupp. Vissa delar ska genomföras i den egna verksamheten. I kursen används den digitala lärplattformen Canvas.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt lärarexamen eller motsvarande och verksam som lärare i svenska som andraspråk i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan samt gymnasieskolan och gymnasiesärskolan eller i kommunal vuxenutbildning. Dessutom krävs minst 30 hp svenska som andraspråk.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination. Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd. För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer nedan.

En deltagare garanteras två examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium 11,5 hpU/G
Seminarium 21,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 11,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 23 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Brusewitz, Emma, Eklöf, Erica & Kipriyanova, Amanda (2021). Bygga svenska: stöd för genomförande och bedömning. (Första upplagans första tryckning). Stockholm: Natur & Kultur. (88 s.)

Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2021). Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. (160 s.)
Hirsh, Åsa. & Lundahl, Christian (2021). Hållbar bedömning: Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömning. Natur & Kultur Läromedel. (396 s.)

Kaya, Anna (2020). Svenska som andraspråk: för vilka och hur kan undervisningen organiseras? (Första upplagans första tryckning). Stockholm: Natur & Kultur. (88 s.)

Olofsson, Mikael & Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (Red.), Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s.685-723). Studentlitteratur. (38 s.)

Skolverket (2014). Sambedömning i skolan. Stockholm: Skolverket. (39 s.)

Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1-3. Skolverket. (94 s.)

Alternativt

Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 4-6. Skolverket. (103 s.)

Alternativt

Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan. Skolverket. (118 s.)

Skolverket (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stockholm: Skolverket. (70 s.)

Aktuella styrdokument och stödmaterial

Artiklar tillkommer, ca 50 s

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen