KURSPLAN
Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling för lärare i svenska som andraspråk (uppdragsutbildning), 7,5 högskolepoäng
Assessment of Newly Arrived and Multilingual Pupils' Second Language Development, for Teachers of Swedish as a Second Language, 7.5 credits
Kurskod: | UBAN11 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-08-25 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2021 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | SS1
|
Fördjupning: | G2F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas deltagaren kunna
Kunskap och förståelse
- redogöra för olika teorier och modeller för bedömning
- beskriva bedömning utifrån olika syften och olika perspektiv; samhälleligt perspektiv, skolperspektiv och interkulturellt perspektiv
Färdighet och förmåga
- analysera och bedöma nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling
- tillämpa kollegialt bedömningsarbete genom bedömningsstödet Bygga svenska och reflektera över hur det kan användas som verktyg för återkoppling till elever och elevers vårdnadshavare
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera hur formativ bedömning kan användas för elevens språkutveckling och för att utveckla undervisningen
Innehåll
• Teorier och modeller för bedömning av andraspråksutveckling
• Bedömning utifrån olika perspektiv
• Summativ/formativ bedömning och undervisning
• Utveckling och bedömning av flerspråkiga elevers andraspråksutveckling
• Kollegialt bedömningsarbete
• Bedömningsstödet Bygga svenska som verktyg i den egna undervisningen
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av distansstudier med digitala träffar. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar både individuellt och i grupp. Vissa delar ska genomföras i den egna verksamheten. I kursen används den digitala lärplattformen Canvas.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt lärarexamen eller motsvarande och verksam som lärare i svenska som andraspråk i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan samt gymnasieskolan och gymnasiesärskolan eller i kommunal vuxenutbildning. Dessutom krävs minst 30 hp svenska som andraspråk.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination. Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd. För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på samtliga examinationer nedan.
En deltagare garanteras två examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium 1 | 1,5 hp | U/G |
Seminarium 2 | 1,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 1,5 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 3 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Brusewitz, Emma, Eklöf, Erica & Kipriyanova, Amanda (2021). Bygga svenska: stöd för genomförande och bedömning. (Första upplagans första tryckning). Stockholm: Natur & Kultur. (88 s.)
Flyman Mattsson, Anna & Håkansson, Gisela (2021). Bedömning av svenska som andraspråk: en analysmodell baserad på grammatiska utvecklingsstadier. (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur. (160 s.)
Hirsh, Åsa. & Lundahl, Christian (2021). Hållbar bedömning: Bildning, välbefinnande och utveckling i skolans bedömning. Natur & Kultur Läromedel. (396 s.)
Kaya, Anna (2020). Svenska som andraspråk: för vilka och hur kan undervisningen organiseras? (Första upplagans första tryckning). Stockholm: Natur & Kultur. (88 s.)
Olofsson, Mikael & Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (Red.), Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle (s.685-723). Studentlitteratur. (38 s.)
Skolverket (2014). Sambedömning i skolan. Stockholm: Skolverket. (39 s.)
Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 1-3. Skolverket. (94 s.)
Alternativt
Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 4-6. Skolverket. (103 s.)
Alternativt
Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan. Skolverket. (118 s.)
Skolverket (2021). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stockholm: Skolverket. (70 s.)
Aktuella styrdokument och stödmaterial
Artiklar tillkommer, ca 50 s
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen