KURSPLAN
Bild för fritidspedagoger eller motsvarande (1-30 hp). Ingår i Lärarlyftet II, 30 högskolepoäng
Art in School Age Educare or Corresponding, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2016
Kurskod: UBFN16
Fastställd av: VD 2015-07-10
Gäller fr.o.m.: 2016-01-25
Version: 1
Diarienummer:2015/02598-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV3
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Delkurs 1, 15 hp
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studentenFärdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studentenVärderingsförmåga och förhållningsätt
Efter avslutad kurs förväntas studentenDelkurs 2, 15 hp

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studentenFärdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studentenVärderingsförmåga och förhållningsätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten

Innehåll

Innehåll delkurs 1Innehåll delkurs 2Ämnesteorin utgår från läroplanen i bild och kommer behandla bildframställning, redskap för bildframställning och bildanalys, genom föreläsningar, workshops, eget bildlaborativt arbete, litteraturstudier, seminarier, webbaserad tentamen och skriftliga inlämningar.
Det ämnesdidaktiska innehållet, aktuella styrdokument, innehåll kring bedömning och betygsättning behandlas via föreläsningar, fältstudier, litteraturstudier och skriftliga inlämningar.
Verktyg för varierade arbetssätt och arbetsformer behandlas genom workshops, eget bildlaborativt arbete, litteratur och skriftliga inlämningar.
Innehåll som anknyter till aktuell forskning inom visuell kultur och bilddidaktik behandlas genom föreläsning och skriftlig inlämning.
Generella kompetenser behandlas utifrån läroplanen. Skolans värdegrund, uppdrag, övergripande mål och riktlinjer genom workshops, föreläsningar och skriftliga inlämningar.

Undervisningsformer

Kursen är en kombination av distansstudier med inslag av campusträffar (C/D). Tre campusträffar per termin.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och fritidspedagogexamen eller motsvarande som enbart är inriktad mot fritidshem eller enbart mot fritidshem och förskola samt anställning hos en huvudman.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Examinationsmoment, delkurs 1Examinationsmoment, delkurs 2

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Delkurs 115 hpU/G
Delkurs 215 hpU/G

Kursvärdering

Kursen utvärderas genom högskolans webbaserade utvärderingsverktyg

Kurslitteratur

Litteraturlistan är preliminär.
Andersson, Lars Gustav & Hedling, Erik. (2010). Filmanalys–en introduktion. Lund: Studentlitteratur.100 s.
Arnold, Dana (2006) Konstvetenskap - en introduktion. Raster 160 s.
Bamford, Anne. (2006). The Wow Factor – Global research compendium on the impact of arts in education. Berlin: Waxman. 178 s.
Carlsson, Anders & Koppfeldt, Thomas. (2008). Visuell retorik – Bilden i reklam, nyheter och livsstilsmedia. Malmö: Liber. 200 s.
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette. (2012). Möten med bilder. Lund: Studentlitteratur. 170 s.
Frid, Johan. (2002). Intro bild - skapa, kommunicera, förstå. Malmö: Didacta, 300 s.
Howells, Richard & Negreiros, Joaquim (2012). Visual Culture. Cambridge: Polity. 300 s.
Häikiö, Tarja. (2007). Barns estetiska läroprocesser. Atelierista i förskola och skola Göteborg: Göteborgs universitet. Acta Universitatis Gothoburgensis nr.24. s 11-38, s 197-278 (ko-pierat material) 108 s.
Karlsson, Sten-Gösta & Lövgren, Staffan. (2001). Bilder i skolan. Lund: Studentlitteratur. 256 s.
Klerfelt, Anna & Qvarsell, Birgitta. (2012). Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken. Malmö: Gleerups 214 s.
Lindberg, Viveca & Lindström, Lars. (2011). Pedagogisk bedömning: Att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS förlag. 100 s.
Lindgren, Bengt & Nordström, Gert Z. (2009). Det kreativa ögat – om perception, semiotik och bildspråk. Lund: Studentlitteratur. 185 s.
Lindgren, Simon. (2009). Populärkultur – teorier, metoder och analyser. Malmö: Liber. 210 s.
Lindstrand, Fredrik (2006). Att göra skillnad – Representationer, identitet och lärande i ungdomars arbete och berättande med film. Stockholm: HLS. 256 s.
Winner, Ellen & Goldstein, Thalia R & Vincent-Lancrin, Stéphan. (2013). Art for Art´s Sake?: The Impact Of Arts Education. Educational Research and Innovation, OECD Publishing 115 s. (Pdf)
Löfving, Christina. (2012). Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen – så skapar vi en relevant skola utifrån Lgr 11. Stockholm: Liber. 191 s.
Marner, Anders (2007). Möten & medieringar – estetiska ämnen och läroprocesser i ett semiotiskt och sociokulturellt perspektiv. Umeå: Umeå Universitet. s 5-50, s 70-84. 59 s. (Pdf)
http://www.use.umu.se/forskning/publikationer/lof/monografier/moten-%26-medieringar/
Skolverket. (2008). Bild - En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning. www.skolverket.se 62 s.
Skolverket. (2000). Portföljvärdering av elevers skapande i bild Rapport. 125 s. www.skolverket.se. (pdf)
Skolverket. (2011a). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Fritze. 30 s. www.skolverket.se
Skolverket. (2011b). Kommentarmaterial till kursplanen i bild. Stockholm: Fritze. 25 s. www.skolverket.se
Skolverket. (2012). Bedömningsstöd i bild årskurs 4-6. 52 s. www.skolverket.se. 51 s.
Sparrman, Anna. (2006). Barns visuella kulturer - skolplanscher och idolbilder. Studentlitteratur: Lund. 180 s.
Vygotskij, Lev S. (1995). Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. 110 s.
Weissenrieder, Elisabeth. (2008). Skapandets kraft – för kunskap och utveckling. Tallin: Runa. 173 s.
Kompendier max 100 s.