KURSPLAN
Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan (ingår i Förskolelyftet), 7,5 högskolepoäng
Multilingual and Intercultural Perspectives in Preschool, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2013
Kurskod: | UFIG13 |
Fastställd av: | VD 2013-03-14 |
Gäller fr.o.m.: | 2013-08-19 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet (50%), samhällsvetenskapliga området (25%) och humanistiska området (25%)
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Kunskap och förståelseEfter avslutad kurs förväntas deltagarna:
- Ha kunskap om grundläggande teorier i flerspråkighet och om faktorer som påverkar första- och andraspråksutveckling
- Visa kunskap om estetik och identitet i språkliga processer
- Visa kunskap och förståelse när det gäller förskolan som arena för inter-kulturell lärandemiljön
Färdighet och förmågaEfter avslutad kurs förväntas deltagarna
- Visa förmåga att tillämpa ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i den dagliga verksamheten
- Visa förmåga att tillämpa estetiska lärprocesser i pedagogiska miljöer, lek och kreativa skapandets betydelse för barns utforskande av språk
- Visa förmåga att beskriva hur förskolan genom ett projekterande arbets-sätt kan erbjuda barn en rik och mångkulturell lärmiljö
Värderingsförmåga och förhållningssättEfter avslutad kurs förväntas deltagarna
- Utifrån olika teorier analysera och problematisera vad ett interkulturellt förhållningssätt kan innebära i praktiken och använda likheter och olikheter som en tillgång i arbetet och som en naturlig del i förskolans verksamhet
- Ha fått ökad insikt om betydelsen av samverkan med föräldrar gällande interkulturalitet och flerspråkighet
- Kunna kritiskt granska och analysera sitt förhållningssätt och lärandemiljöns betydelse för det dagliga arbetet
Innehåll
Målgrupp
Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal.
Syftet är att deltagarnas kunskaper och kompetens gällande flerspråkiga barns utveckling och lärande ökas och fördjupas. Avsikten är också att deltagarna kommer till insikt om vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär för arbetet i verksamheten. Kursen syftar också till att deltagarna utvecklar kompetens i arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling.
Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet.
Förskolan som arena för den interkulturell lärandemiljön.
Deltagarna analyserar, reflekterar och kritiskt granskar sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten.
Estetiska lärprocesser i pedagogiska miljöer, lek och kreativa skapandets betydelse för barns utforskande av språklighet.
Kursen ska också omfatta arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt vad ett interkulturellt arbetssätt i förskolan innebär.
Flerspråkighet i praktiken.
Projekterande arbetssätt som kan erbjuda barn en rik och mångkulturell lärmiljö.
Estetik och identitet i språkliga processer.
Undervisningsformer
Kursen genomförs som distansbaserad utbildning med 4 campusträffar.
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna.
Förkunskapskrav
Anställning i förskolan som förskollärare, barnskötare eller annan pedagogisk personal. Dessutom krävs huvudmannens godkännande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Litteraturseminarier samt enskild inlämningsuppgift. Betyget är ett sammanvägnings betyg.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sammanställs och kommenteras av den kursansvarige.
Övrigt
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal inom förskolan enligt förordningar (U2011/6674/S; U2012/7265/S). Den som söker till denna kurs utan skolhuvudmannens godkännande är inte behörig att delta. Datorvana och tillgång till Internet krävs.
Kurslitteratur
Litteratur tillhandahålles efter registrering vid kursstart. Skolverket står för litteraturkostnaderna.
Lorentz H & Bergsted, Bo (2006) Interkulturella perspektiv:pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Lund Studentlitteratur 272 s 277sek
Lunnebladh, Johannes. (2009) Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter. Lund Studentlitteratur 146 s 227 sek
Skans, Anders (2011). En flerspråkig förskolas didaktik i praktiken. Malmö Studies in Educational sciences:Licentiate dissertation, serie20011:16 PDF
Skarpsnäcks förskolor (2012 ) Formulera-sinnlig och gemensam erfaren-het i förskolan formulerad i poetiska språk och estetiska uttryck. Reggio Emilia Institutet 150 sek
Skolverket. Flerspråkighet i förskolan - ett referens- och metodmaterial. http:www.skolverket.se/publikationer?id=2075
http:www.andrasprak.su.se/forskola
Tillkommer styrdokument, artiklar och valfritt skönlitterärt verk.