KURSPLAN
Flerspråkighet och interkulturalitet i förskolan (ingår i Förskolelyftet), 7,5 högskolepoäng
Multilingual and Intercultural Perspectives in Preschool, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2013
Kurskod: UFIG13
Fastställd av: VD 2013-03-14
Gäller fr.o.m.: 2013-08-19
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet (50%), samhällsvetenskapliga området (25%) och humanistiska området (25%)
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas deltagarna:Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas deltagarnaVärderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas deltagarna

Innehåll

Målgrupp
Förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal.
Syftet är att deltagarnas kunskaper och kompetens gällande flerspråkiga barns utveckling och lärande ökas och fördjupas. Avsikten är också att deltagarna kommer till insikt om vad ett interkulturellt förhållningssätt innebär för arbetet i verksamheten. Kursen syftar också till att deltagarna utvecklar kompetens i arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling.
Inom kursen behandlas teorier och aktuell forskning inom flerspråkighet och interkulturalitet.
Förskolan som arena för den interkulturell lärandemiljön.
Deltagarna analyserar, reflekterar och kritiskt granskar sina egna värderingar och föreställningar om kulturella och språkliga likheter och olikheter och hur det i sin tur påverkar förhållningssätt i verksamheten.
Estetiska lärprocesser i pedagogiska miljöer, lek och kreativa skapandets betydelse för barns utforskande av språklighet.
Kursen ska också omfatta arbetssätt som stödjer flerspråkiga barns språk- och kunskapsutveckling samt vad ett interkulturellt arbetssätt i förskolan innebär.
Flerspråkighet i praktiken.
Projekterande arbetssätt som kan erbjuda barn en rik och mångkulturell lärmiljö.
Estetik och identitet i språkliga processer.

Undervisningsformer

Kursen genomförs som distansbaserad utbildning med 4 campusträffar.
Kursen består av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier. Kursen är processinriktat upplagd, med verksamhetsanknutna uppgifter mellan träffarna.

Förkunskapskrav

Anställning i förskolan som förskollärare, barnskötare eller annan pedagogisk personal. Dessutom krävs huvudmannens godkännande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Litteraturseminarier samt enskild inlämningsuppgift. Betyget är ett sammanvägnings betyg.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisningen sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sammanställs och kommenteras av den kursansvarige.

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av förskollärare, barnskötare och annan pedagogisk personal inom förskolan enligt förordningar (U2011/6674/S; U2012/7265/S). Den som söker till denna kurs utan skolhuvudmannens godkännande är inte behörig att delta. Datorvana och tillgång till Internet krävs.

Kurslitteratur

Litteratur tillhandahålles efter registrering vid kursstart. Skolverket står för litteraturkostnaderna.
Lorentz H & Bergsted, Bo (2006) Interkulturella perspektiv:pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer. Lund Studentlitteratur 272 s 277sek
Lunnebladh, Johannes. (2009) Den mångkulturella förskolan: motsägelser och möjligheter. Lund Studentlitteratur 146 s 227 sek
Skans, Anders (2011). En flerspråkig förskolas didaktik i praktiken. Malmö Studies in Educational sciences:Licentiate dissertation, serie20011:16 PDF
Skarpsnäcks förskolor (2012 ) Formulera-sinnlig och gemensam erfaren-het i förskolan formulerad i poetiska språk och estetiska uttryck. Reggio Emilia Institutet 150 sek
Skolverket. Flerspråkighet i förskolan - ett referens- och metodmaterial. http:www.skolverket.se/publikationer?id=2075
http:
www.andrasprak.su.se/forskola
Tillkommer styrdokument, artiklar och valfritt skönlitterärt verk.