KURSPLAN
Förändringsledning och verksamhetsutveckling (uppdragsutbildning), 7,5 högskolepoäng
Change Management and Operation Developement, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: UFVK16
Fastställd av: VD 2015-12-01
Gäller fr.o.m.: 2016-01-01
Version: 1
Diarienummer:JTH 2015/4764-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: LO1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om verksamhetsanalys och verksamhetsstrategi
- visa förståelse för människors behov och drivkrafter i förändringsprocesser och utvecklingsarbete
- ha kännedom om olika principer, metoder och praktiska verktyg för verksamhetsutveckling
- visa kunskap om verksamhetsstyrning- och ledning i relation till utvecklingsarbete

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att analysera den egna verksamheten som utgångspunkt för utvecklingsarbete
- visa förmåga att tillämpa ledningsverktyg i utvecklingsarbete
- visa färdighet i att tillämpa feedback på ett sätt som både utvecklar sig själv och andra
- visa färdighet i att analysera ledarfärdigheter och kommunikation i relation till utvecklingsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa insikter om egna och andras reaktioner och beteenden i en förändringsprocess
- visa förmåga att värdera olika alternativa strategier och metoder för utvecklingsarbete i relation till den egna verksamheten

Innehåll

Kursens innehåll bygger på följande moment:
- Verksamhetsanalys
- Verksamhetsstrategi
- Förändring och implementering
- Reaktioner och beteenden i förändringsprocesser
- Ledarskap i förändrings- och utvecklingsprocesser
- Förändring, förbättring, utveckling och innovation – Begreppsdefinitioner
- Ledningsverktyg för ständiga förbättringar
- Eget ”case” för utvecklingsarbete i den egna organisationen
- Handledning i eget utvecklingsprojekt

Undervisningsformer

Kursen kombinerar träffar på lärcenter, campus och internat. Undervisningen bygger på en nära dialog mellan kursdeltagare och kursledare där vi varvar teoretisk kunskap med verksamhetsnära problemställningar kopplat till det egna utvecklingsarbetet i organisationen.

Som egen förberedelse inför träffarna används inspelade föreläsningar och rollspel via interaktiv lärplattform (pingpong) kombinerade med litteraturstudier och arbetsplatsanalyser. Lärplattformen används även som verktyg för nätverksbyggande och kommunikation under perioderna mellan träffarna.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången kurs i Hållbart ledarskap 7,5 hp (eller motsvarande) samt chefsbefattning med minst 1 års yrkeserfarenhet i ledande befattning.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

För att få godkänt på kursen krävs:
- Aktivt deltagande vid obligatoriska kurstillfällen
- Godkänt på individuella inlämningsuppgifter

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Inlämningsuppgifter7,5 hpU/G

Kurslitteratur

Litteratur

Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.
Sandahl, Christer. Falkenström, Erika & von Knorring, Mia (2010) Chef med känsla och förnuft Stockholm: Natur och Kultur
Savén, Bengt (2014) Ledarstegen: 5 steg till modigare ledarskap med struktur och tuff omsorg. Stockholm: Vulkan
Stigendal, Lars (2010) Effektiv styrning, rapport (digital)
Utdrag ur böcker och artiklar tillkommer.