KURSPLAN
Det globala klassrummet - introduktionskurs i svenska som andraspråk, för undervisning i åk 1-6 (Uppdragsutbildning), 7,5 högskolepoäng
The Global Classroom - Swedish as a Second Language, Teaching in years 1-6, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | UGKG10 |
Fastställd av: | VD 2019-08-30 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2020 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Deltagare ska efter fullgjord kurs kunna
- visa insikter i och kunna diskutera hur pedagogisk verksamhet kan organiseras i språkligt och kulturellt heterogena lärandemiljöer
- få syn på hur språkliga och kulturella mönster, värderingar och hierarkier i skola och samhälle påverkar elevernas villkor för lärande
- diskutera undervisning utifrån ett andraspråksperspektiv på lärande
Innehåll
- Introduktion till skolämnet svenska som andraspråk
- Externa faktorer som påverkar nyanländas och flerspråkiga elevers lärande och utveckling, exempelvis organisation, lärarkompetens och samsyn i förhållningssätt
- Ett inkluderande och interkulturellt förhållningssätt
- Migrationsprocessens villkor och flyktingskap ur ett socialt och psykologiskt perspektiv
- Andraspråksinlärning
- Språk- och kunskapsutvecklande undervisning
- Introduktion till bedömning av nyanlända och flerspråkiga elever genom bedömningsmaterialet Bygga svenska
Undervisningsformer
Kursen ges på campus med inslag av distansstudier. I kursen ingår sex campusträffar.
Studieort Jönköping.
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. I kursen används digital lärplattform, Ping Pong. Kursdeltagarna kan på webbplattformen interagera med lärare och studenter, komma åt kursmaterial, ladda upp inlämningar med mera. Vissa uppgifter görs och diskuteras i lärplattformen.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt anställning som lärare av huvudman inom skolväsendet, huvudman för utbildning i LVU-hem, huvudman för utbildning inom kriminalvårdsanstalt, någon som genom avtal med huvudman utför uppgifter inom utbildning enligt ovan (entreprenad), eller folkhögskola.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Examination sker genom muntliga redovisningar, skriftliga uppgifter och seminarier. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
En student garanteras två provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig uppgift | 3 hp | U/G |
Seminarium I | 1,5 hp | U/G |
Seminarium II | 1,5 hp | U/G |
Diskussionsuppgift | 1,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursutvärdering sker vid kursens slut. Kursutvärderingen sammanställs och kommenteras av kursansvarig, publiceras på lärplattformen och lämnas till utbildningsadministrationen. Kursutvärderingen ligger till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Axelsson, M. (2013). Flerspråkighet och lärande. I: Hyltenstam, K. & Lindberg, I. (red.) Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur. (30 s.)
Bunar, N (red.). (2015). Nyanlända och lärande. Stockholm: Natur & Kultur. (219 s.)
Elmeroth, E. (2017). Möte med andraspråkselever. Lund: Studentlitteratur. (155 s.)
Kaya, A. (2016). Att undervisa nyanlända. Metoder, reflektioner och erfarenheter. Stockholm: Natur & Kultur. (245 s.)
Kästen-Ebeling, G. & Otterup, T (red.). (2015). En bra början– mottagande och introduktion av nyanlända elever. Lund: Studentlitteratur. (146 s.)
Kästen-Ebeling, G. & Otterup, T (red.). (2018). En god fortsättning - nyanländas fortsatta väg i skola och samhälle. Lund: Studentlitteratur. (248 s.)
Skolverket. (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling.
Skolverket. (2018) Greppa flerspråkigheten. Stockholm: Skolverket. (158 s.)
Stier, J. (2019). Kulturmöten (3. uppl.). Lund: Studentlitteratur. (232 s.)
Skolverkets aktuella styrdokument och kommentarmaterial
Skönlitteratur enligt lärares anvisning (ca 150 s.)
Referenslitteratur
Gibbons, P. (2016). Stärk språket stärk lärandet. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (230 s.)
Haraldsson Sträng, M. (2016). Värdegrund och mångkultur i handling – förskola, skola och andra pedagogiska verksamheter. Stockholm: Liber. (140 s.)
Laursen, H. P. (red.). (2015). Litteracitet och språklig mångfald. Lund: Studentlitteratur. (ca 230 s.)
Sjöqvist, L. (2011). När språket inte gör tanken rättvisa - att bedöma flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling. I: Lindström, Lindberg & Pettersson.(2011). Pedagogisk bedömning. Stockholm: Stockholms universitets förlag. (25 s.)
Skolverket.(2012). Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet.
http:www.skolverket.se/publikationer (120 s.)
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser--- sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden.
http://pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen (PingPong).