KURSPLAN
Historia för lärare gymnasieskolan, 61-90 hp (ingår i Lärarlyftet II), 30 högskolepoäng
History for Teachers in Senior High School, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2014
Kurskod: UHCN13
Fastställd av: VD 2013-02-22
Reviderad av: VD 2013-02-22
Gäller fr.o.m.: 2014-01-20
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: HI2
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Lärande

Lärandemål

Se respektive delkurs

Innehåll

Målgrupp
Du som har en behörighetsgivande lärarexamen och undervisar i detta ämne i gymnasieskolan eller i kommunal vuxenutbildning utan att vara ämnesbehörig.

Historieundervisningens villkor, 3,0 hp

Delkursen innehåller en översikt av historieämnets ställning i den svenska skolan, såväl historiskt som enligt gällande kursplaner. Särskild vikt läggs vid 2011 års kurs- och ämnesplaner. Vidare behandlas undervisningsformer och arbetsformer, bedömning och betygsättning, bemötandet av elever med olika kulturell bakgrund samt olika typer av läromedel. Delkursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och fullgörande av inlämningsuppgifter.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studentenFärdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studentenVärderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten

Historiografi, historisk teori o metod, historiedidaktik, 6,0 hp

Delkursen innehåller en översikt av historiografins, historieteorins samt historiedi-daktikteorins utveckling. Vidare behandlas arkivväsendet och dess betydelse för historisk forskning. Särskild vikt läggs vid resonemang kring hur teoretiska förändringar och hur tolkningar av dem förändrat villkoren för undervisningen. Delkursen examineras genom aktivt deltagande vid seminarier och genomförande av skrivuppgifter.

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenternaFärdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenternaVärderingsförmåga och förhållningssätt
Studenterna förväntas inom delkursens ram tillägna sig en grundläggande ödmjukhet inför den historievetenskapliga kunskapsbildningens problem inom såväl forskning som undervisning.

Fördjupningstema, 6,0 hp

Delkursen innehåller att antal valbara fördjupningsteman. Studenten väljer ett av dem och får genom litteraturstudier på egen hand bearbeta detsamma. Varje tema, liksom anslutande litteraturförteckningar, är fastställda i förväg men studenten kan i samråd med examinerande lärare genomföra smärre förändringar. De teman som är valbara är:Lärandemål
Studenten skall lära sig att bedöma ett historievetenskapligt forskningsläge genom att lyfta fram återkommande och centrala perspektiv, motstridiga uppgifter samt teoretiska och metodiska utgångspunkter.

Seminarieuppsats med opposition, 15,0 hp

Inom delkursen ska varje student författa en teoretiskt, metodiskt och formellt gedigen seminarieuppsats, som skall försvaras vid ett seminarium, samt genomföra en opposition. Delkursen examineras genom seminariebehandling av uppsatsen och fullgörandet av oppositionsuppgiften.
Lärandemål
I kursen ges en introduktion till uppsatsskrivande. Därutöver förekommer seminariediskussioner, gruppövningar och individuell handledning. Inom delkursen skall studenten i arbetet med uppsatsen formulera, pröva och besvara frågeställningar, självständigt förhålla sig till ett forskningsläge som har direkt koppling till uppsatsens eller examensarbetets utgångspunkter, arbeta med metodfrågor och gärna utgå från och konsekvent arbeta med ett teoretiskt perspektiv.

Undervisningsformer

Kursen ges dels genom 8 obligatoriska träffar på högskolan, dels genom nätbaserat lärande via högskolans plattform Pingpong. Högskoleträffarna innehåller föreläsningar, seminarier, examination och handledning.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt minst 60 godkända högskolepoäng i historia eller motsvarande. Lärare, med lärarexamen, som är anställd av huvudman.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examinationsuppgifterna innefattar bland annat:

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Historieundervisningens villkor' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Historieundervisningens villkor3 hpU/G/VG

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Historiografi, historisk teori o metod, historiedidaktik' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Historiografi, historisk teori o metod, historiedidaktik16 hpU/G/VG
1 Studenten examineras genom att hon eller han skriver ett paper utifrån frågor om centrala perspektiv i kurslitteraturen. Papren utgör underlag för att bedöma hans eller hennes förmåga att tillgodogöra sig de teoretiska perspektiv som behandlas i kursen.

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Fördjupningstema' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Fördjupningstema16 hpU/G/VG
1 Studenten examineras antingen genom en muntlig redovisning eller ett större paper i vilka hon eller han får tillfälle att redogöra för sina läsintryck och lyfta fram självständigt gjorda observationer.

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Seminarieuppsats med opposition' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarieuppsats med opposition115 hpU/G/VG
1 Studenten examineras dels genom att hon eller han försvarar sin uppsats, dels genomför en opposition på en av studiekamraternas uppsatser, dels närvarar på andra seminarier.

Kursvärdering

Kontinuerlig kursvärdering sker under kursens gång. Sammantagen skriftlig utvärdering av hela kursen görs på hela kursen före dess slut.

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare inom Lärarlyftet II enligt förordningar
(2007:222 och 2007:23) som reglerar Lärarlyftet. Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta. Datorvana och tillgång till Internet krävs.

Kurslitteratur

Se bilaga