KURSPLAN
Hållbart ledarskap (uppdragsutbildning), 7,5 högskolepoäng
Sustainable Leadership, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: UHLG15
Fastställd av: VD 2017-08-09
Gäller fr.o.m.: 2017-08-01
Version: 2
Diarienummer:JTH2017/2895-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: LO1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall deltagaren

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om människors behov och drivkrafter i arbetet samt om hur ledarstil, kommunikation och förhållningssätt påverkar dessa
- visa kunskap om grupputveckling och att leda gruppdynamiska processer
- ha kännedom om verksamhetsstyrning- och ledning och att leda en politiskt styrd organisation
- visa förståelse för hur organisationsstruktur och organisationskultur relaterar till beteendemönster och lärande i organisation

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att kunna analysera det egna ledarskapet och de egna kommunikationsfärdigheterna utifrån en personlighetsprofil
- visa färdighet i att tillämpa kommunikativa metoder och redskap för att kunna leda kommunikations- och lärprocesser

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa insikt om kopplingen/relationen mellan person, roll, mål och det sammanhang och olika situationer som kursdeltagaren verkar inom
- visa insikt om att kunna hantera olika personer utifrån kön, etnicitet, ålder och andra olikheter samt de konflikter som det kan medföra

Innehåll

Kursens innehåll bygger på följande moment:
- Att vara ledd och att leda andra – människors behov och drivkrafter i ett arbete
- Personlighetsteori och människokunskap – att hantera och integrera olikheter
- Att leda grupper; gruppdynamik, kommunikations- och lärprocess
- Ledarskap och ledarfärdigheter i olika situationer och sammanhang
- Verksamhetsstyrning- och ledning sett ur olika perspektiv; det operativa kontra det strategiska, utförande kontra utvecklingsprocess
- Att leda en politiskt styrd organisation
- Organisationsstruktur, kultur och beteendemönster
- Kunskapsbildning och lärande i organisation
- Genus, mångfald och sociala normer

Undervisningsformer

Kursen kombinerar träffar på lärcenter, campus och internat. Undervisningen bygger på en nära dialog mellan kursdeltagare och kursledare där vi utifrån sex teman varvar teoretisk kunskap med verksamhetsnära problemställningar sprungna ur deltagarnas egna erfarenheter och upplevelser. Varje tema motsvarar ett kurstillfälle med efterföljande mellanperiod motsvarande ca 3-4 veckor. Inför Tema 1 genomför deltagarna en personlighetstest (Myers-briggs Type Indicator).

Som egen förberedelse inför träffarna används inspelade föreläsningar och rollspel via interaktiv lärplattform (pingpong) kombinerade med litteraturstudier och arbetsplatsanalyser. Lärplattform används även som verktyg för nätverksbyggande och kommunikation under perioderna mellan träffarna.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet eller motsvarande samt minst ett års arbetslivserfarenhet i ledande befattning.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

För att få godkänt på kursen krävs:
– aktivt deltagande vid obligatoriska kurstillfällen.
– godkänt på individuella inlämningsuppgifter

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Inlämningsuppgifter7,5 hpU/G

Kurslitteratur

Litteratur

Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.
Alvesson, M. Organisation och ledning. Studentlitteratur: Stockholm 2015
Ackerman, C. Chefen och medarbetaren: tankar om personlig utvecklig och samspel på arbetsplatsen. Ekerlids: Stockholm 2014