KURSPLAN
Idrott och hälsa för fritidspedagoger eller motsvarande (1-30 hp) (ingår i Lärarlyftet II), 30 högskolepoäng
Physical Education and Health in School Age Educare or Corresponding, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2015
Kurskod: UIHN12
Fastställd av: VD 2012-06-25
Reviderad av: VD 2013-02-13
Gäller fr.o.m.: 2013-02-13
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV3
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Lärande

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas att:

Innehåll

Målgrupp
Fritidspedagoger eller motsvarande som har examen enbart med inriktningen
fritidshem eller enbart förskola och fritidshem.
Kursens syfte är att deltagarna ska få en ämnesteoretisk grund som utvecklar den professionella rollen att bedriva undervisning som möjliggör måluppfyllelse för alla elever i åk 1-6. Syftet är också att utveckla ett pedagogiskt ledarskap. Genom att belysa genus, social status, etnicitet och inkludering i ett ämnesdidaktiska perspektiv utmanas studenternas förmåga att planera, genomföra, reflektera och utvärdera för att anpassa sin undervisning efter olika förutsättningar i en skola för alla. Ytterligare ett syfte är att under kursens gång systematiskt arbeta med betyg bedömning för att studenten ska utveckla sin förmåga att tolka kursplanen, genomföra lektioner utifrån mål och kunskapskrav och bedöma elevernas kunskaper och förmåga.
Kursen baseras på aktuell forskning och styrdokument, med fokus på centralt innehåll i kursplanen för idrott och hälsa; Rörelse, Hälsa och livsstil, Friluftsliv och utevistelse. Grundläggande kunskaper om säkerhets- och riskfaktorer beaktas inom varje kunskapsområden. Examinationer, individuella och i grupp, förekommer i seminarier, genom diskussion i webbplattformen pingpong, utställning, tentamen, observation, feed-back från lärarna och filmning av praktiskt ledarskap. Arbetsformerna, individuella och i grupp, varierar på campus mellan föreläsningar, diskussioner och praktiska lektioner, digitala hjälpmedel är ett naturligt inslag i all undervisning. Mellan närträffarna utförs examinationsuppgifter på distans.

Undervisningsformer

Kursen är upplagd i teoretiska och praktiska delar. I kursens praktiska delar är aktivt deltagande en förutsättning för inhämtande av kunskaper och färdigheter. Campusträffarna är upplagda så att lika delar ägnas åt teori och praktik. Den praktiska undervisningen initierar de olika examinationsuppgifterna. Av den anledningen är dessa tillfällen obligatoriska. Kursen ges delvis på distans via webbplattformen PingPong, med 12 campusförlagda kurstillfällen

Förkunskapskrav

Examen inriktad mot fritidshem eller fritidshem och förskola samt anställning hos en huvudman.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Kursen examineras genom: praktiskt ledarskap, digital dokumentation och reflektion över uppgifter av fältstudiekaraktär, seminarier, tentamen, muntliga presentationer och skriftliga inlämningar. Examinationer sker individuellt och i grupp.
För betyget Godkänd krävs godkänt på samtliga examinationer

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination30 hpU/G

Kursvärdering

Kursvärdering genomförs enligt av VD fastställda anvisningar. Den kursansvariga läraren är ansvarig för att så sker.

Övrigt

Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare inom Lärarlyftet II enligt förordningar (2007:222 och 2007:23) som reglerar Lärarlyftet.
Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta.
Datorvana och tillgång till Internet krävs.