KURSPLAN
Idrott och hälsa för fritidspedagoger eller motsvarande (1-30 hp) (ingår i Lärarlyftet II), 30 högskolepoäng
Physical Education and Health in School Age Educare or Corresponding, 1-30 credits, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2015
Kurskod: | UIHN12 |
Fastställd av: | VD 2012-06-25 |
Reviderad av: | VD 2013-02-13 |
Gäller fr.o.m.: | 2013-02-13 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV3
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Lärande |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas att:
- Att studenten ska utveckla sin kompetens att undervisa elever i åk 1-6 utifrån grundskolans kursplan; planering, genomförande och utvärdering
- Att studenten visar förmåga att hantera betyg och bedömningsfrågor i ämnet idrott och hälsa
- Att studenten reflekterar över ämnesdidaktisk forskning och visar fördjupad insikt om konflikthantering och inkluderad undervisning
- Att studenten har grundläggande kunskaper om människokroppen och olika dimensioner av hälsa, i synnerhet fysisk hälsa
- Att studenten har utvecklat sina kunskaper om och sin förståelse för fysisk aktivitet i ett livslångt perspektiv och med hänsyn till olika elevers förutsättningar
- Att studenten har utvecklat sin förmåga att skapa en kvalitativ och trygg lärandemiljö och sin kompetens för att främja det kinestetiska lärandet
Innehåll
MålgruppFritidspedagoger eller motsvarande som har examen enbart med inriktningen
fritidshem eller enbart förskola och fritidshem.
Kursens syfte är att deltagarna ska få en ämnesteoretisk grund som utvecklar den professionella rollen att bedriva undervisning som möjliggör måluppfyllelse för alla elever i åk 1-6. Syftet är också att utveckla ett pedagogiskt ledarskap. Genom att belysa genus, social status, etnicitet och inkludering i ett ämnesdidaktiska perspektiv utmanas studenternas förmåga att planera, genomföra, reflektera och utvärdera för att anpassa sin undervisning efter olika förutsättningar i en skola för alla. Ytterligare ett syfte är att under kursens gång systematiskt arbeta med betyg bedömning för att studenten ska utveckla sin förmåga att tolka kursplanen, genomföra lektioner utifrån mål och kunskapskrav och bedöma elevernas kunskaper och förmåga.
Kursen baseras på aktuell forskning och styrdokument, med fokus på centralt innehåll i kursplanen för idrott och hälsa; Rörelse, Hälsa och livsstil, Friluftsliv och utevistelse. Grundläggande kunskaper om säkerhets- och riskfaktorer beaktas inom varje kunskapsområden. Examinationer, individuella och i grupp, förekommer i seminarier, genom diskussion i webbplattformen pingpong, utställning, tentamen, observation, feed-back från lärarna och filmning av praktiskt ledarskap. Arbetsformerna, individuella och i grupp, varierar på campus mellan föreläsningar, diskussioner och praktiska lektioner, digitala hjälpmedel är ett naturligt inslag i all undervisning. Mellan närträffarna utförs examinationsuppgifter på distans.
- Ämnesteoretisk grund och styrdokument. Kursinnehållet, med betoning på en trygg och samarbetsfrämjande lärandemiljö, behandlas i didaktiska diskussioner och problematiseras med hjälp av kursens litteratur i förhållande till olika lärandemodeller till exempel äventyrspedagogik, problembaserat och kinestetiskt lärande.
- Kursen ska utveckla deltagarnas professionella roll för att bedriva undervisning som möjliggör måluppfyllelse för alla elever. Ledarskap och konflikthantering behandlas i ett didaktiskt perspektiv för att stärka lärarrollen.
- Grundläggande teoretisk och praktisk anatomi, fysiologi och motorik för att förstå kroppens funktion.
- Förebygga risker vid fysisk aktivitet samt hantera nödsituationer på land och i vatten.
- Problematisering och diskussion av betyg, bedömning och värdering av ämnets mål och kunskapskrav. Med utgångspunkt i aktuell forskning om betyg och bedömning, styrdokument och kursplan för Idrott och hälsa diskuteras betyg och bedömning kontinuerligt i kursen. Kunskapskraven bearbetas med hjälp av bedömningsstöd och kommentarmaterial till Idrott och hälsa, men även genom föreläsning, reflektion, fallstudier, praktisk analys och förståelse av värdeorden. Systematiska diskussioner förs över hur mål och kunskapskrav implementeras i undervisningen, samt olika former för hur bedömning kan genomföras.
- Ämnesdidaktiska perspektiv på idrott och hälsa i förhållande till genus, kulturell bakgrund, social status och inkluderad undervisning.
- Planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
Undervisningsformer
Kursen är upplagd i teoretiska och praktiska delar. I kursens praktiska delar är aktivt deltagande en förutsättning för inhämtande av kunskaper och färdigheter. Campusträffarna är upplagda så att lika delar ägnas åt teori och praktik. Den praktiska undervisningen initierar de olika examinationsuppgifterna. Av den anledningen är dessa tillfällen obligatoriska. Kursen ges delvis på distans via webbplattformen PingPong, med 12 campusförlagda kurstillfällen
Förkunskapskrav
Examen inriktad mot fritidshem eller fritidshem och förskola samt anställning hos en huvudman.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Kursen examineras genom: praktiskt ledarskap, digital dokumentation och reflektion över uppgifter av fältstudiekaraktär, seminarier, tentamen, muntliga presentationer och skriftliga inlämningar. Examinationer sker individuellt och i grupp.
För betyget Godkänd krävs godkänt på samtliga examinationer
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 30 hp | U/G |
Kursvärdering
Kursvärdering genomförs enligt av VD fastställda anvisningar. Den kursansvariga läraren är ansvarig för att så sker.
Övrigt
Denna utbildning är en uppdragsutbildning och får endast sökas av lärare inom Lärarlyftet II enligt förordningar (2007:222 och 2007:23) som reglerar Lärarlyftet.
Den som söker till denna kurs utan godkännande av skolhuvudmannen är inte behörig att delta.
Datorvana och tillgång till Internet krävs.