KURSPLAN
Kemi och fysik (ingår i Lärarfortbildningen), 30 högskolepoäng
Chemistry and physics for Primary Schools, 30 credits
Kurskod: UKFN10
Fastställd av: VD 2009-12-09
Gäller fr.o.m.: 2011-01-24
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området
Ämnesgrupp: KE1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Fysik, Kemi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas de studerande

Innehåll

Kemin i samhället
Fysiken i vår omvärld
Experiment och säkerhet i kemi och fysik

Kemin i samhället, 10,0 hp

Delkursen vill ge deltagarna en översiktlig kemisk begreppsstruktur och förståelse för kemins betydelse för samhälle, resursanvändning och hållbar utveckling. Skollaborationer, kursplanstudier och bedömning av elevernas lärande utifrån skolans styrdokument knyts samman med ämnesstudier. I delkursen behandlas atomens uppbyggnad, periodiska systemet och bindningslära i relation till löslighet och fasövergångar. Olika grupper av kemiska föreningar, lösningar och blandningar behandlas i relation till vardagliga sam-manhang. Studier av kemiska reaktioner som neutralisation, redoxreaktioner samt exo-terma och endoterma förändringar inkluderar enkla stökiometriska resonemang.

Fysiken i vår omvärld, 10,0 hp

Delkursen vill ge deltagaren en översiktlig fysisk begreppsstruktur, förståelse för fysiken som vetenskap, och förståelse av den bild av världen som fysiken har givit oss. Både klas-sisk och modern fysik behandlas, med tonvikten på de teorier och begrepp som är rele-vanta idag. Förståelse av begrepp och sammanhang, och resonerande problemlösning, prioriteras framför formella kvantitativa beräkningar. Deltagaren skall nå en utvidgad förståelse av sambanden mellan krafter och rörelse, elektromagnetiska fält och kretsar, och av termodynamikens och kvantfysikens grunder, samt färdigheter i kvantitativa reso-nemang och problemlösning, såväl teoretiskt som experimentellt.

Experiment och säkerhet i kemi och fysik, 10,0 hp

Deltagaren skall söka, värdera och utveckla experiment i kemi och fysik. Sammanställ-ningar av bakgrundsmaterial, olika laborationsinstruktioner och resultatredogörelser kombineras med utförande av skollaborationer och demonstrationer. I delkursen behandlas säkerhetsfrågor i samband med laborationer i både kemi och fysik, hantering av utrustning och kemikalier, kemikalieförvaring och avfallshantering. Deltagarna genomför och diskuterar riskbedömningar av laborationer enligt aktuella föreskrifter.

Undervisningsformer

Distanskursen ges på halvfart dels genom 2-3 obligatoriska träffar på HLK i varje del-kurs, dels genom nätbaserat lärande via webbplattformen Pingpong.
Träffar på högskolan innehåller laborationer, föreläsningar, seminarier och gruppdiskus-sioner. I delkurs 3 är diskussioner med utbyte av erfarenheter särskilt viktiga. Den tids-mässiga fördelningen mellan delkurserna är flexibel.
Via Pingpong kommunicerar kursdeltagarna med varandra och med ansvariga lärare vid högskolan, lägger in laborationsrapporter och andra arbeten.
Träffarna på högskolan är obligatoriska.

Förkunskapskrav

Lärare med pedagogisk högskoleexamen (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Examination av kursen sker i olika former. För betyget Godkänd krävs:
- Aktivt deltagande i webbaserade diskussioner om studieuppgifter.
- Godkänd redovisning av studieuppgifter med direkt koppling till arbete med elever.
- Godkänt resultat på individuella skriftliga hemuppgifter.
- Godkänt genomförande och redovisning av obligatoriska laborationer.
- Godkänt resultat på avslutande skriftlig tentamen.

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Kemin i samhället' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Kemin i samhället10 hpU/G

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Fysiken i vår omvärld' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Fysiken i vår omvärld10 hpU/G

Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Experiment och säkerhet i kemi och fysik' sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Experiment och säkerhet i kemi och fysik10 hpU/G

Kursvärdering

Kursvärdering genomförs enligt av VD fastställda anvisningar.
Den kursansvariga läraren är ansvarig för att så sker.

Övrigt

Målgrupp
Kursen vänder sig i första hand till lärare som undervisar i naturvetenskapliga ämnen i grundskolan och som har mindre än en termins studier i vardera kemi och fysik i sin examen.
Kursen är en distanskurs avsedd för yrkesverksamma lärare. Kursen ger ökad kompetens att planera och leda lärande i ämnena kemi och fysik i grundskolan. Utgångspunkter är läroplanens uppsatta mål, samt den kunskap som finns om elevers begreppsbildning i naturvetenskapliga ämnen. Ämnesmässigt är kursens mål att kursdeltagarna dels ska stärka sin begreppsmässiga förståelse för ämnenas centrala begrepp, dels utveckla sin förmåga att tillämpa denna förståelse i såväl resonemang och förklaringar som i kvantitativ problemlösning på en för grundskolan lämplig nivå. Didaktiskt är kursens mål att kursdeltagarna ska utveckla sin förståelse för experimentet (laborationer och demonstrationer) som redskap för lärande, samt i anslutning till detta att utöka sin kunskap om elevers begreppsuppfattning inom ämnena. En del av denna didaktiska kompetens är insikt i flickors och pojkars skilda förhållningssätt till ämnet. Konkreta exempel ges på hur IKT (informations- och kommunikationsteknik) kan användas i undervisningen med syfte att stärka begreppsförståelsen.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteraturlista

Grundskolan – kursplaner och betygskriterier (2000). http:www.skolverket.se 40
Andersson, Björn (2008) Att förstå skolans naturvetenskap Forskningsresultat och nya idéer. Lund:Studentlitteratur. 200
Arbetsmiljöverket. (2006). Kemikalier i skolan. 120
Ekstig, Börje (1989). Undervisa i fysik. Lund: Studentlitteratur 135
Hewitt, Paul G. (2010) Conceptual Physics, 11th ed. Boston: Pearson.
ISBN 0-321-68492-3 600
Hill, John W. & Kolb, Doris K. (2010) Chemistry for Changing Times, 12tth ed.
Boston: Pearson Prentice Hall 400
Jakobsson, Gunilla (2003)Vardagskemi . Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-02637-4 150
Lindegren, Roger (2007) När kemin stämmer. Lund: Studentlitteratur. 230

Sjøberg, Svein (2010) Naturvetenskap som allmänbildning. Lund:Studentlitteratur. 100

Kemiska ämnen http:
kemi.prevent.se/ 100
Dessutom tillkommer rapporter, artiklar och utdelat material, samt internetsidor

Rekommenderade böcker (ej obligatoriska)
Persson, Hans.(1997). Försök med kemi. Stockholm: Liber.
Borgford, Christie L. & Summerlin, Lee R. (1988), Chemical Activities: Teacher Edition, Wash-ington: American Chemical Society. (pdf-fil) max 200