KURSPLAN
Kemi för grundskolan (ingår i Lärarfortbildningen), 30 högskolepoäng
Chemistry for Primary Schools, 30 credits
Kurskod: | UKGA17 |
Fastställd av: | VD |
Gäller fr.o.m.: | 2011-01-24 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet (50%) och naturvetenskapliga området (50%)
|
Ämnesgrupp: | KE1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Kemi |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas de studerande- ha stärkt och fördjupat sin ämneskunskap och ämnesövergripande förståelse inom kemi,
- ha ökad förmåga att använda IKT i kemiundervisningen
- utifrån skolans styrdokument kunna göra goda didaktiska val av reflekterande och elevaktiva arbetssätt för lärande i kemi,
- ha insikt i betydelsen av genusaspekter, specialpedagogiska och mångkulturella per-spektiv i undervisningen
- kunna planera, leda och genomföra enklare skollaborationer med hänsyn till gällande regler för kemikaliehantering i skolan
Efter avslutad delkurs 1 förväntas de studerande- ha fördjupat sina kunskaper i kemins historia,
- ha insikt i hur kemi har påverkat naturens, kulturens, och samhällets utveckling,
- kunna diskutera miljöfrågor, förutsättningar oh villkor för hållbar utveckling
- kunna beskriva hur modeller för olika typer av kemisk bindning bygger på atomernas elektronstruktur och kunna relatera ämnets egenskaper till bindningens typ och styrka samt till ämnets uppbyggnad
- kunna tolka, skriva och använda sig av formler för kemiska föreningar och reaktioner och därvid föra stökiometriska resonemang samt utföra enkla beräkningar
- kunna använda begreppen oxidation och reduktion och beskriva tillämpningar i in-dustriella och vardagliga sammanhang
- ha kunskap om pH-begreppet, neutralisation, starka och svaga syror och baser samt kunna relatera dessa kunskaper till bland annat miljöfrågor
- ökat sin kompetens att planera, genomföra och bedöma lärande i kemi
- ha fördjupat sin kunskap i bedömning och betygssättning i ämnet kemi
Efter avslutad delkurs 2 förväntas de studerande- kunna utveckla nya och anpassa tillgängliga experiment till egna arbetsförhållanden samt skriva laborationsinstruktioner
- ha ökat sin egen förmåga att experimentera och söka vardagsnära anknytningar i sin kemiundervisning,
- kan uppmärksamma olika förutsättningar hos elever deras experimenterande och ge dem relevant stöd
- ha ökade kunskaper om miljö- och hälsorisker vid hantering av kemikalier
- ha ökad kunskap om märkning, förvaring, hantering av kemikalier och kemisk avfall
- ha insikt i ansvarsfrågor inom arbetsmiljöområdet inom skolan
- ha förmåga att utföra riskbedömningar av enkla skollaborationer
- kunna skapa goda miljöer för lärande i ämnet kemi utifrån elevernas behov och förutsättningar
Innehåll
Kemi i samhället
Experiment och kemikaliesäkerhet i skolan
Kemi i samhället, 15,0 hp
- kemins betydelse för samhälle, miljö och näringsliv
- resursanvändning och hållbar utveckling
- bedömning av elevernas lärande utifrån skolans styrdokument
- atomens uppbyggnad
- manligt och kvinnligt i kemins historia och i skolans naturvetenskap
- kursplanestudier
- skollaborationer
- bindningslära
- fotosyntesen och respirationen
- syror och baser samt surt regn
- kemiska reaktioner och fasövergångar
- oxidationstal och redoxprocesser
- exo- och endoterma processer
- blandningar och lösningar
- polära och icke polära ämnen
- en orientering i organisk kemi och biokemi
Experiment och kemikaliesäkerhet i skolan, 15,0 hp
- söka och värdera experiment
- utveckla experiment
- söka bakgrundsmaterial med vardagsanknytning
- skriva laborationsinstruktioner
- övningar i att demonstrera experiment
- observationer i klasrummet som underlag för gruppdiskussioner
- hantering av kemikalier
- skyddsutrustning och underhall
- förvaring av kemikalier
- ansvarsfrågor
- uppsamling av avfall och destruktion
- informationssökning, kemikaliedatabaser
- riskbedömningar
- skapa lärandemiljöer i kemi för elever med olika förutsättningar
Undervisningsformer
Distanskursen ges på halvfart dels genom 5-6 obligatoriska träffar på HLK i varje del-kurs, dels genom nätbaserat lärande via webbplattformen Pingpong.
Träffar på högskolan innehåller laborationer, föreläsningar, seminarier och gruppdiskus-sioner. I delkurs 2 är diskussioner med utbyte av erfarenheter särskilt viktiga. Den tids-mässiga fördelningen mellan delkurserna är flexibel.
Via Pingpong kommunicerar kursdeltagarna med varandra och med ansvariga lärare vid högskolan, lägger in laborationsrapporter och andra arbeten.
Träffarna på högskolan är obligatoriska.
Förkunskapskrav
Lärare med pedagogisk högskoleexamen (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För betyget Godkänd krävs lägst betyget Godkänd på alla inlämningsuppgifter samt genomförda gruppdiskussionen på nätet och experimentdemonstrationer på HLK.
För betyget Väl Godkänd krävs därutöver betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga uppgiften med utveckling av experiment.
Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Kemi i samhället' sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Kemi i samhället1 | 15 hp | U/G/VG |
1 Examinationen består av skriftlig individuell tentamen samt laborationsrapporter. Träffar på högskolan är obligatoriska.
För betyget Godkänd krävs lägst betyget Godkänd på tentamen samt laborationsrapporter.
För betyget Väl Godkänd krävs därutöver betyget Väl Godkänd på tentamen.
Poängregistrering av examinationen för delkursen 'Experiment och kemikaliesäkerhet i skolan' sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Experiment och kemikaliesäkerhet i skolan1 | 15 hp | U/G/VG |
1 Examinationsuppgifterna innefattar
• utveckling av ett experiment med laborationsinstruktioner, bakgrundsmaterial och riskbedömning, individuell skriftlig redovisning
• diskussion kring observationer angående elevernas olikheter i deras experimenterande, skriftlig uppgift som också diskuteras via nätet
• demonstration av experiment för andra kursdeltagare
• litteraturstudier i kemikaliehantering samt analys av skolans organisation och lokaler för kemiundervisning
Kursvärdering
Kursvärdering genomförs enligt av VD fastställda anvisningar.
Den kursansvariga läraren är ansvarig för att så sker.
Övrigt
Målgrupp
Kursen vänder sig i första hand till lärare som har mindre än en termins
kemistudier i sin examen.
Kursen är en distanskurs avsedd för yrkesverksamma lärare. Kursen ger ökad kompetens att planera och leda lärande i kemi i grundskolan
Kurslitteratur
Obligatorisk litteraturlista
Grundskolan – kursplaner och betygskriterier (2000). http:www.skolverket.se 40
Andersson, Björn (2008) Att förstå skolans naturvetenskap Forskningsresultat och nya idéer. Lund:Studentlitteratur. 100
Sjöberg, Svein (2010) Naturvetenskap som allmänbildning. Lund:Studentlitteratur.100
Rapporter och kompendier efter examinators anvisningar tillkommer 50
Kemin i samhället
Hill, John W. & Kolb, Doris K. (2010) Chemistry for Changing Times, 12tth ed.
New Jersey: Pearson Prentice Hall 400
Jakobsson, Gunilla (2003)Vardagskemi . Lund: Studentlitteratur.
ISBN 91-44-02637-4 150
Lindegren, Roger (2007) När kemin stämmer. Lund: Studentlitteratur. 230
Experiment och kemikaliesäkerhet i skolan
Arbetsmiljöverket. (2006). Kemikalier i skolan. 120
Kemiska ämnen http:kemi.prevent.se/ 100
Dessutom tillkommer internetsidor
Rekommenderade böcker (ej obligatoriska)
Persson, Hans.(1997). Försök med kemi. Stockholm: Liber.
Borgford, Christie L. & Summerlin, Lee R. (1988), Chemical Activities: Teacher Edition, Wash-ington: American Chemical Society. (pdf-fil) max 200