KURSPLAN
Matematik och lärande (ingår i Lärarfortbildningen), 15 högskolepoäng
Matematics and learning, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2011
Kurskod: | UMLA17 |
Fastställd av: | VD 2007-10-16 |
Gäller fr.o.m.: | 2011-01-24 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet (50%) och naturvetenskapliga området (50%)
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Lärande |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna
- ha relevanta kunskaper om teorier och strategier för att kunna möta och utveckla alla elevers lärande i matematik,
- ha utvecklat förmåga att analysera, bedöma, värdera och dokumentera elevers lärande i matematik,
- kunna värdera och analysera undervisning i matematik,
- ha utvecklat didaktisk kompetens genom reflektion över eget och elevers lärande,
- förstå betydelsen av matematikens innehåll som ges till eleverna.
Innehåll
Läraruppdraget enligt aktuella styrdokument och som grund för undervisningen
- Matematikens roll i samhället i ett historiskt och aktuellt perspektiv
- Elevers olika utveckling av matematiska begrepp
- Miljöers påverkan för lärande och matematiskt tänkande även i ett genusperspektiv
- Analys, bedömning och dokumentation av elevers kunskaper
- Kritisk granskning av pedagogiskt material, läromedel och IKT i lärprocessen
Undervisningsformer
Kursen bedrivs på halvfart och på distans via webb-plattform Pingpong och med fyra träffar i Jönköping. Studentaktiva arbetsformer i studiegrupper tillämpas. Litteraturbearbetning, individuella och grupprelaterade uppgifter, seminarier och examination sker via webbplattformen. Närträffarna är obligatoriska.
Förkunskapskrav
Lärare med pedagogisk högskoleexamen (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
I kursen tillämpas examinationsuppgifter där det egna lärandet synliggörs. Examination sker genom skriftliga tentamina både individuellt och i grupp. Betyget grundar sig på en helhetsbedömning av prestationerna. För godkännande krävs godkänd examination samt genomförande av obligatoriska moment.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 15 hp | U/G |
Kursvärdering
Kursvärdering genomförs enligt av VD fastställda anvisningar. Den kursansvariga läraren är ansvarig för att så sker.
Övrigt
Målgrupp
Kursen riktar sig till grundskolans lärare år 1 – 6 men kan även läsas av senarelärare
Allmänt
Syftet är att de studerande skall utveckla kompetens för att skapa miljöer och intresse som främjar alla elevers matematiska kunnande.
Kurslitteratur
Obligatorisk litteraturlista
ALLA DELTAGARE
Bergius, Berit, Emanuelsson, Lillemor (2008). Hur många prickar har en gepard? 132
Unga elever upptäcker matematik. www.ncm.gu.se
Dahl, Kristin (1999). Matte med mening. Stockholm: Alfabeta 63
McIntoch, Alistar (2008). Förstå och använda tal – en handbok. www.ncm.gu.se 244
Göteborg: NCM (www.ncm.gu.se)
Skolverket. Kursplaner och betygskriterier för grundskolan.
Skolverket (2001). Minoritetselever och matematikutbildning –litteraturöversikt. 104
www.skolverket.se
Skolverket (2009). Analysschema i matematik för åren före skolår 6. www.skolverket.se 40
Skolverket (2009). Analysschema i matematik för skolår 6-9 . www.skolverket.se 62
Skolverket. Diagnostiska uppgifter i matematik för användning för de tidiga skolåren. 82
Stockholm: Liber alt. www.skolverket.se
Skolverket (2010). Bedömning av kunskaper för lärande och undervisning i matematik. 15
www.skolverket.se
Unenge, Jan, Sandahl, Anita, Wyndhamn, Jan (1996). Lära matematik. Lund:
Studentlitteratur 234
Unenge, Jan (1999). Skolmatematiken igår, idag, i morgon. (Kan köpas på kursen) 63
Utbildningsdeparementet: Lpo-94
Artiklar ur tidskriften Nämnaren 75
Aktuella dokument Skola 2011
DELTAGARE TIDIGA ÅR
Nämnaren Tema. (2000). Matematik från början. NCM Göteborgs universitet 243
Sandahl, Anita, Unenge, Jan (1999). Lärarguide del 1. Stockholm: Natur och Kultur 100
DELTAGARE SENARE ÅR
Nämnaren Tema. (1996). Matematik – ett kommunikationsämne. NCM Göteborgs
Universitet 205
Sandahl, Anita, Unenge, Jan (2001). Lärarguide del 2. Stockholm: Natur och Kultur 106
VALFRI LITTERATUR:
Dahl, Kristin (1998). Ska vi leka matte. Stockholm: Alfabeta 54
Enzenberger, Hans Magnus(1997). Sifferdjävulen. Stockholm: Alfabeta 263
ALTERNATIV
Eget val av litteratur kopplad till matematiklärande