KURSPLAN
Människan i ett livscykelperspektiv (uppdragsutbildning), 10,5 högskolepoäng
The Individual in a Life Cycle Approach, 10.5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: | UMLG18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-12-13 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-01-08 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2017/4914 (313) Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | PS1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Psykologi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten inom områdena nedan, kunna;
Kunskap och förståelse
- redogöra för barns och ungdomars normala fysiska, sociala och psykologiska utveckling
- redogöra för det primära biologiska, sociala och psykologiska åldrandet
- redogöra för centrala personlighetsteorier
- redogöra för socialpsykologiska faktorer och motivationens betydelse för mänskligt beteende
- redogöra för relationer mellan psykologiska faktorer och hälsa, sjukdom samt välbefinnande
- redogöra för krisers förlopp och bemötandets betydelse för människor i kris
- beskriva mänskligt beteende ur ett biopsykosocialt perspektiv
- redogöra för neurologiska strukturer av betydelse för mänskligt beteende
- översiktligt beskriva psykologiska forskningstraditioner och metoder.
Färdighet och förmåga
- identifiera faktorer och processer av betydelse för individens hälsa, sjukdom och välbefinnande i ett livscykelperspektiv
- applicera psykologiska teorier på frågeställningar/situationer inom det egna yrkesområdet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över människosyn speglad i olika psykologiska perspektiv.
Innehåll
- barns och ungdomars fysiska, sociala och psykologiska utveckling
- primärt biologiskt, socialt och psykologiskt åldrande
- psykologiska forskningstraditioner och metoder
- neuropsykologi
- personlighets- och utvecklingspsykologi
- kognitiv psykologi
- socialpsykologi
- hälsopsykologi
- perceptionspsykologi
- motivationspsykologi
- emotionspsykologi
- krispsykologi
Undervisningsformer
Studierna genomförs i form av föreläsningar, seminarier, uppgifter som bearbetas individuellt och i grupp samt gruppdiskussioner.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras genom skriftliga individuella tentamina och skriftliga inlämningsuppgifter.
Examinator är universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell salstentamen | 5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Inlämningsuppgifter | 2,5 hp | U/G |
Hemtentamen | 3 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och bearbetningar i grupp.
Uppdragsutbildning
Uppdragsgivaren utser deltagare.
Deltagare som genomgått uppdragsutbildning med godkänd examination erhåller
högskolepoäng och kursbevis. Övriga deltagare får ett intyg över genomgången kurs.
Kurslitteratur
Ernsth Bravell, M. (Red.). (2013). Äldre och åldrande. Grundbok i gerontologi. Malmö: Gleerups Utbildning.
Karlsson, L. (2017). Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.
Lennéer Axelson, B. (2010). Förluster. Om sorg och livsomställning. Stockholm: Natur och Kultur.
Tillkommer ca 100 sid. enligt kursansvarigs anvisningar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.