KURSPLAN
Naturorienterande ämnen och teknik för lärare i åk 4-6, (1-30). Ingår i Lärarlyftet, 30 högskolepoäng
Science and Technology in Primary School, 30 credits
Kurskod: UN1N13
Fastställd av: Utbildningschef 2022-10-05
Gäller fr.o.m.: Våren 2023
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: NA9
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avlutad kurs förväntas studenten
• visa på relevanta ämneskunskaper för att undervisa i åk 4-6 inom naturvetenskap och teknik
• förklara och identifiera begrepp, samband och färdigheter i resonerande problemlösning och förklaringsmodeller, som behövs för framgångsrik undervisning i naturvetenskap och teknik för åk 4-6
• redogöra för framväxten av naturvetenskapligt tänkande och förståelse för teknikens särart som mänsklig aktivitet
• beskriva några digitala verktyg och hur dessa kan utnyttjas i naturvetenskaps- och teknikundervisningen

Färdighet och förmåga
Efter avlutad kurs förväntas studenten
• utveckla didaktisk-metodiska insikter och färdigheter som är relevanta för undervisning i naturvetenskap och teknik för åk 4-6
• tillämpa förmågan att läsa, kritiskt tillvarata och förmedla forskningsresultat inom naturvetenskapens och teknikens didaktik
• utveckla förmågan att planera och genomföra undervisning i naturvetenskap och teknik för elever i åk 4-6, för en sammanhangsförståelse och begreppsmässig progression så att alla elever lär och utvecklas
• utveckla förmågan att dokumentera, beskriva, analysera, värdera och bedöma elevers lärande utifrån gällande styrdokument
• reflektera över praktiska färdigheter inom naturvetenskap och teknik, genom att genomföra, reflektera, tolka och kommunicera resultat av naturvetenskapliga undersökningar och konstruktionsuppgifter




Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avlutad kurs förväntas studenten
• kritiskt reflektera kring didaktiska frågor med hänsyn till genus, jämställdhetsperspektiv, kulturell tillhörighet och elever i behov av särskilt stöd
• diskutera hur naturvetenskap och teknik har påverkat naturens, kulturens och samhällets utveckling och också visa förståelse för konsekvenserna av ställningstaganden och val för ett hållbart samhälle

Innehåll

Delkurs 1 – Kemi, 7,5 hp
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner och med hjälp av litteraturen.

Ämnesteori:
Kemins betydelse för miljö och människa – historiska perspektiv
Atomens byggnad, periodiska systemet, kemisk bindning
Egenskaper hos olika ämnen och material (t.ex. löslighet och surhetsgrad) –
kemiska förklaringsmodeller
Materians uppbyggnad, några olika kretslopp, faser och fasövergångar
Fossila och förnybara bränslen
En orientering i organisk kemi
Matens innehåll och näringsämnenas betydelse för hälsa
Kemikalier – risker och säkerhet

Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:
Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning
Undervisning för hållbar utveckling
Kinestetiska och estetiska uttrycksformer för lärande
Skollaborationer för åk 4-6, vad, hur och varför?
Planera, dokumentera och kommunicera laborativt arbete i kemi
Aktuell kemididaktisk forskning

Styrdokument, bedömning och betyg:
Bedömning och betyg i kemiämnet utifrån skolans styrdokument
Skolverkets stödmaterial i kemi

Generella kompetenser:
Inkluderande anpassningar och strategier i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas
Användning av digitala verktyg och medier i olika lärandesituationer i undervisningen

Delkurs 2 – Teknik, 7,5 hp
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner och med hjälp av litteraturen.

Ämnesteori:
Tekniska system
Teknikens historia och tekniksyn
Sociala och miljömässiga konsekvenser av teknikval
Konstruktioners mekanik och hållfasthet, vanliga materials egenskaper
Elektricitet i enkla konstruktioner
Presentationer av tekniska lösningar; skisser, fysiska och digitala modeller
Programmering

Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:
Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. tekniska system, mekanik, hållfasthet
Progression i konstruktionsarbete,
Didaktiska frågor med hänsyn till genus och jämställdhetsperspektiv
Aktuell teknikdidaktisk forskning

Styrdokument, bedömning och betyg:
Bedömning av praktiskt arbete och betyg i teknikämnet utifrån skolans styrdokument
Skolverkets stödmaterial i teknik

Generella kompetenser:
Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.
Digitala verktygs möjligheter och begränsningar, samt hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i undervisningen.

Delkurs 3 – Biologi, 7,5 hp
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner med hjälp av litteraturen.

Ämnesteori:
Liv och livets utveckling
Ekosystemens struktur och dynamik: näringskedjor, energipyramider, kretslopp, fotosyntes, cellandning och nedbrytning
Människans beroende av ekosystemtjänster och påverkan på ekosystem och hållbar utveckling
Evolutionsteori – organismers anpassning till miljön och biologisk mångfald
Systematisk översikt av organismvärlden
Grundläggande art- och gruppkännedom
Människokroppen – hälsa och välbefinnande
Pubertet, sexualitet och reproduktion

Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:
Undervisning, för åk 4-6, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. ekologi, kretslopp, reproduktion, evolution, kropp och hälsa,
Didaktisk reflektion kring undervisningen med hänsyn till genus, sexuell läggning, flerspråkighet, kulturell mångfald och särskilda behov.
Dokumentation, tolkning och kommunikation av systematiska undersökningar och fältstudier.
Olika arbetsformer och arbetssätt för undervisning i naturvetenskap; t.ex. undersökande och estetiska arbetssätt, fältstudier, utomhusdidaktik
Aktuell biologididaktisk forskning

Styrdokument, bedömning och betyg:
Bedömning och betyg i biologiämnet utifrån skolans styrdokument
Skolverkets stödmaterial i biologi

Generella kompetenser:
Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas.
Digitala verktygs möjligheter och begränsningar i biologiundervisningen, speciellt utomhus

Delkurs 4 – Fysik, 7,5 hp
Innehållet bearbetas i föreläsningar, laborativa moment, övningar och diskussioner med hjälp av litteraturen.

Ämnesteori:
Energins olika former och omvandlingar. Energiflöden, temperatur
Väderfenomen
Krafter och rörelser; tyngdkraft, luftmotstånd och friktion
Elektriska kretsar
Ljus och ljud
De närmsta himlakropparna.
Dygns- och årstidsförlopp
Systematiska undersökningar, experiment som metod

Ämnesdidaktik, varierade arbetssätt, aktuell forskning:
Undervisning, för åk 4-6 i fysik, med utgångspunkt i elevers erfarenheter, förförståelse och begreppsbildning; t.ex. energi, väderfenomen, elektricitet, partikelmodell
Systematiska undersökningar
Aktuell fysikdidaktisk forskning diskuteras och bearbetas i examinationsuppgift

Styrdokument, bedömning och betyg:
Bedömning och betyg i fysikämnet utifrån skolans styrdokument
Skolverkets stödmaterial i fysik

Generella kompetenser:
Anpassningar i undervisningen så att alla elever lär och utvecklas,
digitala verktyg och dess möjligheter och begränsningar, samt hur dessa kan användas i olika lärandesituationer i fysikundervisningen

Undervisningsformer

Distansstudier med inslag av campusträffar. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används digital lärplattform.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet. Du som är anställd som lärare och har en behörighetsgivande lärarexamen som är avsedd för åk 4-6 och/eller åk 7-9 utan att vara ämnesbehörig.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination. För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För betyget Godkänd på delkurs krävs att alla moment i delkursen bedöms som godkända.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs betyget Godkänd på de ingående delkurserna.

En deltagare garanteras tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Kemi: Individuell skriftlig inlämningsuppgift2 hpU/G
Kemi: Seminarium2 hpU/G
Kemi: Individuell skriftlig tentamen3,5 hpU/G
Teknik: Individuell redovisning3 hpU/G
Teknik: Seminarium4,5 hpU/G
Biologi: Seminarium2 hpU/G
Biologi: Individuell skriftlig inlämningsuppgift2 hpU/G
Biologi: Individuell skriftlig tentamen3,5 hpU/G
Fysik: Individuell skriftlig inlämningsuppgift3 hpU/G
Fysik: Individuell skriftlig tentamen4,5 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren samt publiceras på lärplattform.

Kurslitteratur

Areskoug, M., Ekborg, M., Lindahl, B. & Rosberg, M. (2020). Naturvetenskapens bärande idéer: för lärare F-6. (Tredje upplagan). Gleerups.

Black, Paul & Harrison, Christine (2014). Bedömning för lärande i NO-klassrummet. Liber. 40 s.
Helldén, Gustav, Jonsson, Gunnar, Karlefors, Inger & Vikström, Anna (2015). Vägar till naturvetenskapens värld. Liber AB. 210 s.

Skolverket (2012). Att se helheter i undervisningen. Naturvetenskapliga perspektiv. Fritzes. 100 s.

Ämnesdidaktiska artiklar samt kopierat material tillkommer. 100 s.

Skolverket. Aktuella styrdokument och stödmaterial för de naturvetenskapliga ämnena och teknikämnet samt för bedömning och betygsättning.
www.skolverket.se
Referenslitteratur
Areskoug, M., Ekborg, M., Nilsson, K. & Sallnäs, D. (2020). Naturvetenskapens bäande idéer i praktiken: metodik för lärare F-6. (Andra upplagan). Gleerups.

Mannila, L. (2017). Att undervisa i programmering i skolan: varför, vad och hur?. (Upplaga 1). Studentlitteratur.

Kemi 7,5 hp
Lindegren, Roger (2007). När kemin stämmer. Studentlitteratur. 230 s.

Åkesson Nilsson, G. (2021). Våra byggstenar: grundläggande kemi för grundlärare f-6. (4:e upplagan). Rödeby

Utöver detta tillkommer vald populärvetenskaplig litteratur som behandlar kemi och samhälle. Ca 200 s.

Teknik 7,5 hp
Moreland, Judy, Jones, Alister & Barlex, David (2015). Bedömning för lärande i teknik-klassrummet. Liber AB.

Johansson, M. & Sandström, M. (2020). Undervisa i teknik: för lärare i grundskolan.(Andra upplagan). Gleerups.

Sundin, Bosse (2006). Den kupade handen. Carlsson. 362 s.

Skolverket (2014). Fördjupande texter kring det centrala innehållet. www.skolverket.se

Biologi 7,5 hp
Pleijel, Håkan (2022). Ekologi. En introduktion (Andra upplagan). Gleerups. 170 s.

Fysik 7,5 hp

Östklint, Olle, Johansson, Sverker & Anderberg, Elsie (2012). Fysik för lärare. Studentlitteratur. 150 s.