YH-KURSPLAN
Funktionsnedsättningar, 25 yrkeshögskolepoäng
Disabilities and its Consequences, 25 HVE credit points
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | YHFUN0 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2020-05-08 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-24 |
Version: | 1 |
Syfte
Kursen syfte är att ge kunskaper om funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i vardagen för den enskilde så som begränsningar i socialt samspel och kommunikation, begränsande upprepade beteenden, koncentrationssvårigheter, kognitiva nedsättningar, bristande impulskontroll och inlärningssvårigheter.
Läranderesultat
Kursen bidrar delvis till följande övergripande mål i utbildningsplanen: 1, 2, 4, 9.
Kunskaper
Efter genomförd kurs ska den studerande ha specialiserade kunskaper om:
- intellektuella, kognitiva, fysiska och psykiska funktionsnedsättningar samt vilka konsekvenser de får i den enskildes vardag
- kommunikationssvårigheter i samband med funktionsnedsättningar
- funktionsnedsättningar i kombination med missbruk
Färdigheter
Efter genomförd kurs ska den studerande ha färdigheter att:
- bemöta personer med olika funktionsnedsättningar eller kombinationer av sådana på ett respektfullt sätt samt på den enskildes villkor och med hänsyn till den enskildes integritet.
Innehåll
- Orsaker och konsekvenser
- Att leva med funktionsnedsättning
- Kommunikation
- Professionellt förhållningssätt
- Referensteknik
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar och gruppövningar samt enskilt arbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Barn- och fritidsprogrammet
• Specialpedagogik 1, 100p
• Specialpedagogik 2, 100p
• Hälsopedagogik, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100p
eller
Vård- och omsorgsprogrammet
• Hälsopedagogik, 100p
• Specialpedagogik 1, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100p
• Specialpedagogik 2, 100p
och
Minst ett års yrkeserfarenhet på heltid från arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning. Deltid på minst 50 % räknas om till heltid.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 5 yhp | IG/G |
Individuell skriftlig examination | 17 yhp | IG/G/VG |
Inlämningsuppgift | 3 yhp | IG/G |
Betygskriterier
- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner kring funktionsnedsättningar och dess konsekvenser i vardagen för den enskilde samt motivera sina ställningstaganden. Den studerande kan redogöra för olika perspektiv och ge förslag till lösningar.
Kurslitteratur
Meddelas i god tid före kursstart.