YH-KURSPLAN
Kommunikation, välfärdsteknik och kognitivt stöd, 35 yrkeshögskolepoäng
Communication, Welfare Technology and Cognitive Support, 35 HVE credit points
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | YHKV39 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2019-08-26 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-08-26 |
Version: | 1 |
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskaper om kommunikation och sampel inom funktionshinderområdet samt hur det är en förutsättning för delaktighet, inflytande och självbestämmande. Vidare ska kursen ge kunskaper om alternativ och kompletterande kommunikation, samtalsmetodik, digital kommunikation och betydelsen av kognitivt stöd. Kursen belyser också digitaliseringens möjligheter, utmaningar och dilemman.
Läranderesultat
Kursen bidrar helt eller delvis till följande övergripande mål i utbildningsplanen: 2, 9, 10, 11, 16, 18, 20.
Kunskaper
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kunskaper om:
- specialiserade kunskaper om kommunikationsstöd inom funktionshinderområdet så som alternativ kompletterande kommunikation och samtalsmetodik
- tekniska hjälpmedel för inlärning och kommunikation
- välfärdsteknologi
Färdigheter
Efter genomförd kurs ska den studerande ha färdigheter att:
- kommunicera med människor med olika funktionsnedsättningar
- kommunicera med hjälp av olika tekniska verktyg
- använda tekniska verktyg för inlärning
- implementera välfärdsteknologi i verksamheten
Kompetenser
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kompetenser att:
- utifrån den enskildes funktionsnedsättning välja och anpassa lämpligt kommunikationsstöd
- vägleda andra i användandet av olika kommunikationssätt, såsom att ge kognitivt stöd för att främja kommunikation, delaktighet, självständighet och självbestämmande i vardagen
Innehåll
- Kommunikation och samtalsmetodik
- Alternativ kompletterande kommunikation
- Delaktighet, självständighet och självbestämmande
- Digitalisering och välfärdsteknologi
- Handledning
- Referensteknik
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar och gruppövningar samt enskilt arbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Barn- och fritidsprogrammet
• Socialt arbete, 200p
• Hälsopedagogik, 100p
• Kommunikation, 100p
• Pedagogiskt ledarskap, 100p
• Samhällskunskap 1a2 50p, Svenska 2 eller Svenska som andra språk 100p
eller
Vård- och omsorgsprogrammet
• Samhällskunskap 1a2 50p
• Etik och människans livsvillkor, 100p
• Hälsopedagogik, 100p
• Specialpedagogik 1, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100 p
• Vård- och omsorgsarbete 1, 200p
och
Minst ett års relevant yrkeserfarenhet på heltid inom omsorg eller
pedagogiskt arbete. Deltidsarbete på minst 50 % räknas om till heltid.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 5 yhp | IG/G |
Individuell skriftlig examination | 27 yhp | IG/G/VG |
Inlämningsuppgifter | 3 yhp | IG/G |
Betygskriterier
- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat. ?
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner kring kommunikation och samspel inom funktionshinderområdet samt motivera sina ställningstaganden. Den studerande kan redogöra för olika perspektiv och ge förslag till lösningar.
Kurslitteratur
Meddelas i god tid före kursstart.