YH-KURSPLAN
Kommunikation, välfärdsteknik och kognitivt stöd, 35 yrkeshögskolepoäng
Documentation and Quality Assurance, 35 HVE credit points
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: | YHKVK9 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2018-09-27 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-08-26 |
Version: | 1 |
Syfte
Kursen ger specialiserade kunskaper om och förståelse för kommunikation och samspel för yrkesrollen. Den studerande får kunskaper om alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) samt samtalsmetoder. Vidare ger kursen kunskaper om digitaliseringens möjligheter och utmaningar.
Läranderesultat
Kursen bidrar delvis till följande övergripande mål i utbildningsplanen: 2, 6, 9, 16, 19-21.
Kunskaper
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kunskaper om:
- kommunikation samt alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)
på specialiserad nivå
- olika samtalsmetoder, t ex motiverande samtalsteknik och coachande samtal
- kommunikationsstöd, digitala verktyg och tekniska kommunikationshjälpmedel.
Färdigheter
Efter genomförd kurs ska den studerande ha färdigheter att:
- använda alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i vardagen
- använda kommunikationshjälpmedel för att underlätta individens möjligheter till självbestämmande och delaktighet
- vägleda vid användning av informations- och kommunikationsteknik och digitala hjälpmedel i vardagen som kan underlätta för personer med kognitiva funktionsnedsättningar
- använda modern digital teknik vid kommunikation och tillsyn inom stöd och omsorg
- tillämpa metoder och använda hjälpmedel samt förvärvade kunskaper för att underlätta kommunikation med personer i sitt arbete.
Kompetenser
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kompetenser att:
- vägleda kollegor i informations- och kommunikationsteknik för att underlätta för den enskilde i vardagen.
Innehåll
- Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK)
- Samtalsmetodik
- Välfärdsteknik
- Kommunikation
- Vägledningsmetoder
- Referensteknik
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar och gruppövningar samt enskilt arbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Barn- och fritidsprogrammet
• Socialt arbete, 200p
• Hälsopedagogik, 100p
• Kommunikation, 100p
• Pedagogiskt ledarskap, 100p
• Samhällskunskap 1a2 50p, Svenska 2 eller Svenska som andra språk 100p
Eller
Vård- och omsorgsprogrammet
• Samhällskunskap 1a2 50p
• Etik och människans livsvillkor, 100p
• Hälsopedagogik, 100p
• Specialpedagogik 1, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100 p
• Vård- och omsorgsarbete 1, 200p
Och
Minst ett års relevant yrkeserfarenhet på heltid inom omsorg eller
pedagogiskt arbete. Deltidsarbete på minst 50 % räknas om till heltid.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 5 yhp | IG/G |
Individuell skriftlig examination | 27 yhp | IG/G/VG |
Inlämningsuppgifter | 3 yhp | IG/G |
Betygskriterier
- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner kring kommunikation, välfärdsteknik och kognitivt stöd samt motivera sina ställningstaganden. Den studerande kan redogöra för olika perspektiv och ge förslag till lösningar.
Kurslitteratur
Meddelas i god tid före kursstart.