YH-KURSPLAN
Lärande i arbete - LIA, 30 yrkeshögskolepoäng
Workplace based learning -WBL, 30 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | YHLIA0 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2018-09-27 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-20 |
Version: | 1 |
Syfte
Syftet med kursen är att ge den studerande möjlighet att tillämpa nyvunna kunskaper, få erfarenhet av yrket som stödpedagog samt analysera och reflektera över sitt arbete. Målet med kursen är att den studerande ska tillägna sig kunskaper för hur det pedagogiska arbetet är utformat och lära sig att tillämpa olika metoder och arbetssätt utifrån ett individuellt bemötande och förhållningssätt. Den studerande ska utveckla färdigheter och verktyg för att observera och analysera. Vidare ska den studerande träna på att söka relevant litteratur och forskning kring ämnen som uppkommer på LIA-platsen.
Läranderesultat
Kursen bidrar delvis till följande övergripande mål i utbildningsplanen: 2, 3, 5-17, 19, 20, 22-26.
Kunskaper
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kunskaper om:
? professionellt förhållningssätt.
Färdigheter
Efter genomförd kurs ska den studerande ha färdigheter att:
? observera, reflektera och analysera socialt stöd utifrån kunskaper från tidigare kurser i utbildningen
? redovisa ett projekt/studie, delvis på engelska.
Kompetenser
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kompetenser att:
? i yrkesrollen tillsammans med sitt team kunna delta i det dagliga arbetet och dess processer
? initiera utvecklingsarbete på sin arbetsplats
? planera, genomföra och utvärdera pedagogiska metoder runt den enskilde
Innehåll
- Observation
- Reflektion
- Analys
- Dokumentation
- Praktiskt arbete och vardagstöd
- Skriftlig rapport, delvis på främmande språk
- Referensteknik
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar och gruppövningar samt enskilt arbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Barn- och fritidsprogrammet
• Socialt arbete, 200p
• Hälsopedagogik, 100p
• Kommunikation, 100p
• Pedagogiskt ledarskap, 100p
• Samhällskunskap 1a2 50p, Svenska 2 eller Svenska som andra språk 100p
Eller
Vård- och omsorgsprogrammet
• Samhällskunskap 1a2 50p
• Etik och människans livsvillkor, 100p
• Hälsopedagogik, 100p
• Specialpedagogik 1, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100 p
• Vård- och omsorgsarbete 1, 200p
Och
Minst ett års relevant yrkeserfarenhet på heltid inom omsorg eller
pedagogiskt arbete. Deltidsarbete på minst 50 % räknas om till heltid.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig examination | 30 yhp | IG/G/VG |
Betygskriterier
- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat. ?
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner kring utformningen av det pedagogiska arbetet och kring tillämpningen av olika metoder och arbetssätt samt motivera sina ställningstaganden. Den studerande kan redogöra för olika perspektiv och ge förslag till lösningar.
Kurslitteratur
Meddelas i god tid före kursstart