YH-KURSPLAN
LIA - Stödpedagoger, 20 yrkeshögskolepoäng
Workplace based learning - Qualified Support Worker, 20 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: YHLIS9
Fastställd av: Ledningsgruppen (Yh) 2019-09-16
Gäller fr.o.m.: 2019-09-16
Version: 1

Syfte

Kursen syftar till att den studerande ska ges erfarenhet av yrket som stödpedagog samt tillfälle för reflektion och analys av arbetet.

Läranderesultat

Kursen bidrar helt eller delvis till följande övergripande mål i utbildningsplanen: 5, 9, 10, 12, 13, 17, 19, 20, 21.

Färdigheter

Efter genomförd kurs ska den studerande ha färdigheter att:
- självständigt planera, genomföra och utvärdera pedagogiska metoder för den enskilde i enighet med erhållna kunskaper från utbildningens teoretiska kurser
- reflektera över och analysera metoder och arbetssätt inom arbetsområdet
- tillämpa evidensbaserade arbetsmetoder för kommunikation samt i användandet av välfärdsteknologi och kognitivt stöd inom funktionshinderområdet.

Kompetenser

Efter genomförd kurs ska den studerande ha kompetenser att:
- arbeta för kvalitetshöjande insatser i verksamheten.

Innehåll

- Självständig planering
- Praktiskt utförande
- Utvärdering
- Reflektion och analys av metod
- Referensteknik

Undervisningsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar och gruppövningar samt enskilt arbete.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Barn- och fritidsprogrammet
• Socialt arbete, 200p
• Hälsopedagogik, 100p
• Kommunikation, 100p
• Pedagogiskt ledarskap, 100p
• Samhällskunskap 1a2 50p, Svenska 2 eller Svenska som andra språk 100p
Eller
Vård- och omsorgsprogrammet
• Samhällskunskap 1a2 50p
• Etik och människans livsvillkor, 100p
• Hälsopedagogik, 100p
• Specialpedagogik 1, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100 p
• Vård- och omsorgsarbete 1, 200p
Och
Minst ett års relevant yrkeserfarenhet på heltid inom omsorg eller pedagogiskt arbete. Deltidsarbete på minst 50 % räknas om till heltid.
Lägst betyget G i de kurser i utbildningen som läses under termin 1 och 2.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination120 yhpIG/G/VG
1 I momentet "Examination" ingår examinationsmoment LIA-genomförande, Skriftlig rapport samt Seminarium.

Betygskriterier

- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat. ?
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner kring arbetet som stödpedagog samt motivera sina ställningstaganden. Den studerande kan redogöra för olika perspektiv och ge förslag till lösningar.

Kurslitteratur

Kurslitteratur meddelas i god tid före kursstart.