YH-KURSPLAN
Människan i utveckling, 15 yrkeshögskolepoäng
Human Development, 15 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | YHMUT9 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2019-08-19 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-08-26 |
Version: | 1 |
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskaper om människans utveckling och hur stödet till den enskilde kan anpassas och förändras beroende på de olika faser i livet som den enskilde går igenom. Vidare ska kursen ge kunskaper om vilken betydelse hälsa, livsstil och kultur har för människans välbefinnande.
Läranderesultat
Kursen bidrar helt eller delvis till följande övergripande mål i utbildningsplanen: 4, 5, 8, 9, 10, 14, 16, 17, 18.
Kunskaper
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kunskaper om:
- människans utveckling fysiskt, psykiskt och socialt i olika faser i livet, från barn- till ålderdom
- människans sexualitet
- mångfald och integration ur individ-, grupp- och samhällsperspektiv
- kulturens betydelse för individens utveckling
- specialiserade kunskaper om salutogent förhållningssätt och begreppet ”KASAM”, som betecknar en känsla av sammanhang
- hur den enskildes sociala nätverk påverkar dennes utveckling
- kännetecken på våld eller annan utsatthet i nära relationer.
Färdigheter
Efter genomförd kurs ska den studerande ha färdigheter att:
- stödja den enskilde i olika utvecklingsskeden och faser i livet
- arbeta salutogent och utifrån den enskildes behov
- samverka med den enskildes nätverk
- möta människor från olika kulturer med andra värderingar än de egna
- bidra till att skapa förståelse för kulturella skillnader och olika värderingar i verksamheten.
Kompetenser
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kompetenser att:
- kompetens att handleda andra till ett salutogent förhållningssätt.
Innehåll
- Salutogent förhållningssätt
- Hälsa, livsstil och kultur
- Delaktighet
- Våld i nära relationer
- Handledning
- Bemötande och samverkan
- Referensteknik
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar och gruppövningar samt enskilt arbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Barn- och fritidsprogrammet
• Socialt arbete, 200p
• Hälsopedagogik, 100p
• Kommunikation, 100p
• Pedagogiskt ledarskap, 100p
• Samhällskunskap 1a2 50p, Svenska 2 eller Svenska som andra språk 100p
Eller
Vård- och omsorgsprogrammet
• Samhällskunskap 1a2 50p
• Etik och människans livsvillkor, 100p
• Hälsopedagogik, 100p
• Specialpedagogik 1, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100 p
• Vård- och omsorgsarbete 1, 200p
Och
Minst ett års relevant yrkeserfarenhet på heltid inom omsorg eller pedagogiskt arbete. Deltidsarbete på minst 50 % räknas om till heltid.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat. ?
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner kring människans utveckling och faktorer som är viktiga för människans välbefinnande samt motivera sina ställningstaganden. Den studerande kan redogöra för olika perspektiv och ge förslag till lösningar.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 3 yhp | IG/G |
Individuell skriftlig examination | 10 yhp | IG/G/VG |
Inlämningsuppgift | 2 yhp | IG/G |
Kurslitteratur
Meddelas i god tid före kursstart.