YH-KURSPLAN
Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt, 35 yrkeshögskolepoäng
Pedagogical Theories, Methods and Practices, 35 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: YHPTM0
Fastställd av: Ledningsgruppen (Yh) 2020-05-08
Gäller fr.o.m.: 2020-08-24
Version: 1

Syfte

Kursen syftar till att ge kunskaper om pedagogiska teorier, metoder, arbetssätt och redskap för att kunna utveckla arbetssätt och därmed påvisa förbättringsmöjligheter för verksamheten. Vidare ska kursen ge kunskaper om vägledande arbetssätt samt behandlar förmåga att tillämpa och stödja ett pedagogiskt förhållningssätt på individ-, grupp- och verksamhetsnivå i syfte att skapa ett lärande och engagerande arbetsklimat.

Läranderesultat

Kursen bidrar helt eller delvis till följande övergripande mål i utbildningsplanen: 3, 4, 9, 10, 11, 14, 18, 21.

Kunskaper

Efter genomförd kurs ska den studerande ha kunskaper om:
- evidensbaserade pedagogiska teorier och metoder inom stödpedagogiskt arbete
- specialiserade kunskaper om specialpedagogiska arbetssätt.

Färdigheter

Efter genomförd kurs ska den studerande ha färdigheter att:
- anpassa pedagogiska metoder och arbetssätt utifrån den enskildes behov
- tillämpa metoder för ett vägledande förhållningssätt, på såväl individ- som på gruppnivå
.

Kompetenser

Efter genomförd kurs ska den studerande ha kompetenser att:
- reflektera över, och vid behov, omvärdera verksamhetens arbetsmetoder för att bidra till individuellt anpassade lösningar för den enskilde med hög kvalitet
- handleda andra i ett pedagogiskt förhållningssätt.

Innehåll

- Evidensbaserad praktik
- Pedagogiskt förhållningssätt
- Vägledande arbetssätt
- Handledning
- Referensteknik

Undervisningsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar och gruppövningar samt enskilt arbete.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Barn- och fritidsprogrammet
• Specialpedagogik 1, 100p
• Specialpedagogik 2, 100p
• Hälsopedagogik, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100p
eller
Vård- och omsorgsprogrammet
• Hälsopedagogik, 100p
• Specialpedagogik 1, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100p
• Specialpedagogik 2, 100p
och
Minst ett års yrkeserfarenhet på heltid från arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning. Deltid på minst 50 % räknas om till heltid.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium5 yhpIG/G
Individuell skriftlig examination27 yhpIG/G/VG
Inlämningsuppgift3 yhpIG/G

Betygskriterier

- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner kring pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt samt motivera sina ställningstaganden. Den studerande kan redogöra för olika perspektiv och ge förslag till lösningar.

Kurslitteratur

Meddelas i god tid före kursstart.