YH-KURSPLAN
Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt, 35 yrkeshögskolepoäng
Pedagogic theories, methods and work procedures, 35 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | YHPTM9 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2018-08-22 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-14 |
Version: | 1 |
Syfte
Kursens syfte är att ge kunskaper om hur stödpedagogen kan vara ett stöd på arbetsplatsen i att implementera, följa upp och individanpassa de metoder och arbetssätt i vardagsarbetet som verksamheten/organisationen beslutat om.
Läranderesultat
Kursen bidrar delvis till följande övergripande mål i utbildningsplanen: 3, 7, 9, 10, 16-18, 23-26.
Kunskaper
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kunskaper om:
- pedagogiska teorier, arbetssätt och metoder inom stödpedagogiskt arbete och vägledning
- individuellt anpassat arbetssätt
- pedagogiskt förhållningssätt i arbetet på individ-, grupp- och organisationsnivå
Färdigheter
Efter genomförd kurs ska den studerande ha färdigheter att:
- välja, tillämpa och tillgodogöra sig pedagogiska arbetssätt och metoder
- utveckla sitt arbetssätt och bidra till förbättringsarbete inom verksamheten
- reflektera över sitt och arbetslagets arbetsmetoder
Kompetenser
Efter genomförd kurs ska den studerande ha kompetenser att:
- reflektera över och utveckla ett individuellt anpassat arbetssätt
- vägleda kollegor i pedagogiskt förhållningssätt
- ansvara för implementera, följa upp och utvärdera individanpassade metoder och arbetssätt på arbetsplatsen
Innehåll
- Pedagogiska modeller, metoder och perspektiv
- Pedagogiskt förhållningssätt
- Metoder för vägledning
- Analys, reflektion och resonemang
- Förbättringsarbete
- Referensteknik
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar och gruppövningar samt enskilt arbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Lägst betyget E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper
Barn- och fritidsprogrammet
• Socialt arbete, 200p
• Hälsopedagogik, 100p
• Kommunikation, 100p
• Pedagogiskt ledarskap, 100p
• Samhällskunskap 1a2 50p, Svenska 2 eller Svenska som andra språk 100p
Eller
Vård- och omsorgsprogrammet
• Samhällskunskap 1a2 50p
• Etik och människans livsvillkor, 100p
• Hälsopedagogik, 100p
• Specialpedagogik 1, 100p
• Svenska 2 alt Svenska som andraspråk 2, 100 p
• Vård- och omsorgsarbete 1, 200p
Och
Minst ett års relevant yrkeserfarenhet på heltid inom omsorg eller
pedagogiskt arbete. Deltidsarbete på minst 50 % räknas om till heltid.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Seminarium | 5 yhp | IG/G/VG |
Individuell skriftlig examination | 27 yhp | IG/G/VG |
Inlämningsuppgifter | 3 yhp | IG/G |
Betygskriterier
- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner kring pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt samt motivera sina ställningstaganden. Den studerande kan redogöra för olika perspektiv och ge förslag till lösningar.
Kurslitteratur
Meddelas i god tid före kursstart