YH-KURSPLAN
Examensarbete, 20 yrkeshögskolepoäng
Diploma Project, 20 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: YJEXA0
Fastställd av: Ledningsgruppen (Yh) 2018-06-29
Gäller fr.o.m.: 2020-01-06
Version: 1
Utbildnings-information:Vårdadministration, YH00132-2020-1, -2

Syfte

Syftet med kursen är att den studerande på ett metodmedvetet sätt ska kunna formulera och genomföra en kvalitativ eller kvantitativ undersökning alternativt utvecklingsarbete från planering till muntlig och skriftlig redovisning.

Läranderesultat

Läranderesultat som den studerande ska uppfylla efter genomgången kurs:

Kunskaper

Efter genomgången kurs ska den studerande
1) utifrån kunskaper som inhämtats i andra kurser under utbildningen, kunna formulera och genomföra ett projekt från planering till muntlig och skriftlig redovisning
2) ha fått fördjupad kunskap inom valt ämnesområde.

Färdigheter

Efter genomgången kurs ska den studerande ha färdigheter i att
3) koppla teori och praktik
4) kritiskt utvärdera forskningsrapporter, böcker och andra publikationer
5) tillämpa lämpliga teorier och metoder i skapandet och förmedlingen av kunskap inom valt ämne
6) arbeta självständigt och projektorienterat
7) på ett metodmedvetet sätt genomföra och presentera ett från verksamheten önskat uppdrag

Kompetenser

Efter genomgången kurs ska den studerande ha kompetens att
8) självständigt och på ett metodmedvetet sätt genomföra ett från verksamheten önskat uppdrag från planering till muntlig och skriftlig redovisning inklusive skriftlig sammanfattning på engelska
9) på ett konstruktivt och kritiskt sätt granska egna och andra studerandes arbete.

Innehåll

• Kvalitativ eller kvantitativ undersökning alternativt utvecklingsarbete.
• Muntlig och skriftlig presentation.
• Skriftlig sammanfattning på engelska.

Undervisningsformer

Eget arbete under handledning från verksamhet och skola samt seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursen examineras med hjälp av muntlig och skriftlig presentation. Som underlag används också handledarens/handledarnas utvärdering. Den skriftliga presentationen, rapporten gällande examensarbetet, avgör betyget.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination20 yhpIG/G/VG

Betygskriterier

För betyget Godkänd (G) ska den studerande uppnå kursens läranderesultat som examineras genom en skriftlig rapport, en muntlig presentation och godkänt betygsunderlag från handledare. För betyget Godkänd (G) ska den studerande skriftligt och muntligt uppvisa en god språkbehandling. Utöver detta ska rapporten sakligt presentera en genomförd undersökning med tillhörande metodologiska och/eller teoretiska val. Den studerande ska också uppvisa en förmåga att använda litteratur och annat kursmaterial för att lösa uppgifter samt kunna bedöma eget och andras arbete.

För betyget Väl Godkänd (VG) ska den studerande förutom att uppfylla kraven för Godkänd (G) också uppvisa en högre grad av teoretisk och/eller metodologisk medvetenhet och förmåga till självständig analys i den rapport som skrivs under kursen. Den studerande ska här skriftligt och muntligt uppvisa en mycket god språkbehandling.

Kursvärdering

Efter kursen görs utvärdering av både studerande och handledare och dessa utvärderingar får de studerande, deras handledare resp. programansvarig ta del av. En sammanfattande rapport skapas och arkiveras. Rapporterna följs upp av programdirektör och diskuteras i studerande- och kvalitetsrådet och vid behov med andra relevanta funktioner (t.ex. utbildningschef, personalchef och studierektor). Nästa gång kursen går, bör de studerande informeras om eventuella åtgärder som vidtagits för att förbättra kursen utifrån föregående kursutvärdering.

Övrigt

Den kompetens som anges i utbildningens olika kursers läranderesultat används under LIA-kurserna. De olika kursernas kompetensmål samverkar och tillsammans utgör de den grundläggande kompetens som krävs för en bred vårdadministrativ roll.

Akademisk integritet
JIBS studenter förväntas upprätthålla en stark akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för akademiska regler och förväntningar. Kopiera någon annans arbete är ett särskilt allvarligt brott och kan leda till disciplinära åtgärder. När du kopierar någon annans arbete, plagierar du. Du får inte kopiera delar av arbetet (t.ex. stycken, diagram, tabeller och ord) från någon annan person, inklusive en annan student. Klippa och klistra är ett tydligt exempel på plagiat. Det finns online-resurser för att hjälpa dig att inte plagiera, Interaktiva antiplagieringsguiden. Andra former att bryta akademisk integritet inkluderar att tillfoga ditt namn till ett projekt som du inte deltog i (eller tillåta någon att lägga till deras namn), fusk gällande en undersökning, att hjälpa andra studenter att fuska och skicka in andra studenters arbete som ditt eget samt användning av icke tillåten elektronisk utrustning under en undersökning. Allt detta gör dig till föremål för disciplinåtgärder.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen väljs individuellt utifrån studiets ämne.