YH-KURSPLAN
Kunskaps- och kvalitetsstyrning i hälso- och sjukvården, 15 yrkeshögskolepoäng
Knowledge and Quality Management in Health Care, 15 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: YJKKH8
Fastställd av: Ledningsgruppen (Yh) 2016-06-30
Gäller fr.o.m.: 2018-01-15
Version: 1

Läranderesultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

Kunskap
1) Redogöra för hur kunskaper och metoder i hälso- och sjukvården utvecklas, regleras och kvalitetsgranskas.
2) Redogöra för professionernas roll och interprofessionellt samarbete i hälso- och sjukvården.
3) Redogöra för öppna jämförelser och nationella kvalitetsregisters roll i hälso- och sjukvården.
4) Redogöra för kliniska mikrosystemens roll i kvalitetsstyrning.

Färdigheter
5) Tillämpa mätningar från kvalitetsregister och öppna jämförelser i förbättringsarbete.

Kompetens
6) Använda öppna jämförelser, kvalitetsregister och förbättringsarbete i hälso- och sjukvården.

Innehåll

Undervisningsformer

Föreläsningar och övningar.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet eller motsvarande kunskaper samt Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 5 med betyget G/E. Dispens från kraven på särskild behörighet kan medges från tvåårig linje på gymnasieskolan med lägst betyget 3 (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursen examineras med hjälp av tentamen.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination115 yhpIG/G/VG
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Betygskriterier

För betyget Godkänd (G) ska den studerande uppnå kursens läranderesultat som examineras genom olika skriftliga och muntliga, enskilda och gruppvisa examinationer. Den studerande ska delta på föreläsningar och seminarier och i individuellt eller/och grupp genomförda analyser och praktiskt orienterade uppgifter kunna tillämpa för kursen adekvata termer och begrepp samt förhålla sig till, diskutera och värdera kursinnehållet. Den studerande ska också skriftligt och muntligt uppvisa en god språkbehandling och förmåga att använda litteratur och annat kursmaterial för att lösa uppgifter och bedöma egna och andras arbete.

För betyget Väl Godkänd (VG) ska den studerande förutom att uppfylla kraven för Godkänd (G) också uppvisa en högre grad av teoretisk medvetenhet och förmåga till självständig analys, där under kursen förvärvade kunskaper och färdigheter generaliseras, problematiseras och utsätts för en kritisk granskning. Studenten ska skriftligt och muntligt uppvisa en mycket god språkbehandling.

Kursvärdering

Det åligger kursansvarig att säkerställa att varje kurs utvärderas. I början av kursen, måste representanterna för studerande identifieras (valda) bland studenterna. Kursvärderingen genomförs kontinuerligt samt vid slutet av kursen. Vid avslutad kurs ska representanterna för studerande och kursansvarig diskutera kursutvärderingen och eventuella förbättringar. En sammanfattande rapport skapas och arkiveras. Rapporterna följs upp av programdirektörer och diskuteras i studerande- och kvalitetsrådet och vid behöv med andra relevanta funktion (t.ex. Utbildningschef, personal chef, VD och Studierektor). Nästa gång kursen går, bör studenterna informeras om eventuella åtgärder som vidtagits för att förbättra kursen utifrån föregående kursutvärdering.

Övrigt

Den kompetens som anges i kursens läranderesultat används under LIA-kurserna. De olika kursernas kompetensmål samverkar och tillsammans utgör de den grundläggande kompetens som krävs för en bred vårdadministrativ roll.

Akademisk integritet
JIBS studenter förväntas upprätthålla en stark akademisk integritet. Detta innebär att uppföra inom gränserna för akademiska regler och förväntningar som gäller för alla typer av undervisning och undersökning. Kopiera någon annans arbete är ett särskilt allvarligt brott och kan leda till disciplinära åtgärder. När du kopierar någon annans arbete, plagierar du. Du får inte kopiera delar av arbetet (t.ex. stycken, diagram, tabeller och ord) från någon annan person, inklusive en annan student eller någon annan författare. Klippa och klistra är ett tydligt exempel på plagiat. Det finns en verkstad och online-resurser för att hjälpa dig att inte plagiera, det kallas Interaktiva antiplagieringsguiden.

Andra former att bryta akademisk integritet inkluderar (men är inte begränsad till) att tillfoga ditt namn till ett projekt som du inte deltog (eller tillåta någon att lägga till deras namn), fusk på en undersökning, att hjälpa andra studenter att fuska och skicka in andra studenters arbete som din egen, och användning av icke-tillåtna elektronisk utrustning under en undersökning. Alla dessa gör dig föremål för disciplinåtgärder.

Kurslitteratur

Alvehus, A, 2012, Fyra myter om professionella organisationer.

Framtidens kvalitetsregister. Förslag från projektgrupp tillsatt av styrgruppen för Nationella Kvalitetsregister, 2017.

Värdekompass & Orienteringsblad. Förbättringsarbete inom hälso- och sjukvården, Landstingsförbundet, 1997.

Filmen Follow the read thread, Paul Batalden, Jönköping Academy for improvement of Health and Welfare.

Filmen Kvalitetsregister, Peter Kammerlind, Region Jönköpings län.

Kursen bygger vidare på Ekonomistyrning och organisation, samt kursen Verksamhetsutveckling. Litteratur samt Powerpoint presentationer från dessa kurser kan vara till hjälp vid vissa arbetsuppgifter.