YH-KURSPLAN
Klassifikation av sjukdomar och vårdåtgärder, 25 yrkeshögskolepoäng
Statistical Classification of Diseases, Related Health Problems and Health Intervention, 25 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: YJKSV0
Fastställd av: Ledningsgruppen (Yh) 2018-06-29
Gäller fr.o.m.: 2020-01-06
Version: 1
Utbildnings-information:Vårdadministration, YH00132-2020-1, -2

Syfte

Syftet med kursen är att den studerande ska få kunskaper om primärklassificering och hur klassificering av diagnoser och åtgärder ska ske på ett säkert och ekonomiskt korrekt sätt.

Läranderesultat

Läranderesultat som den studerande ska uppfylla efter genomgången kurs:

Kunskaper

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna
1) redogöra för statistisk klassifikation av diagnoser enligt svensk och internationell standard
2) redogöra för klassifikation av vårdåtgärder enligt nordisk och svensk standard
3) redogöra för DRG (Diagnos Relaterade Grupper) - ett system för att skapa en översiktlig verksamhetsbeskrivning av sjukhusvården
4) redogöra för ACG (Adjusted Clinical Groups) – ett patientbaserat Case-mixsystem.

Färdigheter

Efter genomgången kurs ska den studerande ha färdigheter i
5) att klassificera ställda diagnoser och utförda åtgärder enligt svensk och internationell standard
6) datamässiga rutiner för klassificering av diagnoser och åtgärder.

Kompetenser

Efter genomgången kurs ska den studerande ha kompetens att
7) förklara kodningens ekonomiska och statistiska betydelse samt skillnaden mellan primär och sekundär klassifikation.

Innehåll

• Klassificering av diagnoser och åtgärder i sluten och öppen vård inklusive primärvård.
• Datamässiga rutiner för klassificering av diagnoser och åtgärder.
• Praktisk hantering av DRG-klassificering.
• Praktisk hantering av ACG-klassificering.
• Klassificering ur ett statistisk och ekonomiskt perspektiv.

Undervisningsformer

Föreläsningar och övningar.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursen examineras med hjälp av skriftlig examination.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination25 yhpIG/G/VG

Betygskriterier

Att koda diagnoser och vårdåtgärder innebär i praktiken, ute i olika verksamheter inom hälso- och sjukvården, ett lagarbete, där vårdadministratörer ofta hjälps åt för att koda för bästa precision. Av den anledningen får de studerande välja om de vill göra examinationen två och två eller enskilt. Den studerande ska delta på föreläsningar och ska individuellt och/eller i grupp utföra praktiskt orienterade uppgifter samt förhålla sig till, diskutera och värdera kursinnehållet. Den studerande ska också uppvisa en förmåga att använda litteratur och annat kursmaterial för att lösa uppgifter och bedöma egna och andras arbete.

Tentamen, som är en heldagstentamen, består av journaler från de 14 specialiteter som ingår i kursen. Föreläsare är läkare, som belyser specialitetens medicinska område, och vårdadministratörer, som belyser hur kodningen sker inom det aktuella området.

För betyget Godkänd (G) ska den studerande uppnå kursens läranderesultat som examineras genom en skriftlig examination. Den studerande ska delta på föreläsningar och seminarier och i individuellt och/eller grupp genomförda analyser och praktiskt orienterade uppgifter kunna tillämpa för kursen adekvata termer och begrepp samt förhålla sig till, diskutera och värdera kursinnehållet. Den studerande ska också skriftligt och muntligt uppvisa en god språkbehandling och förmåga att använda litteratur och annat kursmaterial för att lösa uppgifter och bedöma egna och andras arbete.

För betyget Väl Godkänd (VG) ska den studerande förutom att uppfylla kraven för Godkänd (G) också uppvisa en högre grad av teoretisk medvetenhet, där under kursen förvärvade kunskaper och färdigheter problematiseras och utsätts för en kritisk granskning. Den studerande ska skriftligt och muntligt uppvisa en mycket god språkbehandling.

Kursvärdering

Det åligger kursansvarig att säkerställa att varje kurs utvärderas. I början av kursen, måste representanterna för studerande identifieras (valda) bland de studerande. Kursvärderingen genomförs kontinuerligt samt vid slutet av kursen. Vid avslutad kurs ska representanterna för studerande och kursansvarig diskutera kursutvärderingen och eventuella förbättringar. En sammanfattande rapport skapas och arkiveras. Rapporterna följs upp av programdirektör och diskuteras i studerande- och kvalitetsrådet och vid behov med andra relevanta funktioner (t.ex. utbildningschef, personalchef och studierektor). Nästa gång kursen går, bör de studerande informeras om eventuella åtgärder som vidtagits för att förbättra kursen utifrån föregående kursutvärdering.

Övrigt

Den kompetens som anges i utbildningens olika kursers läranderesultat används under LIA-kurserna. De olika kursernas kompetensmål samverkar och tillsammans utgör de den grundläggande kompetens som krävs för en bred vårdadministrativ roll.

Akademisk integritet
JIBS studenter förväntas upprätthålla en stark akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för akademiska regler och förväntningar. Kopiera någon annans arbete är ett särskilt allvarligt brott och kan leda till disciplinära åtgärder. När du kopierar någon annans arbete, plagierar du. Du får inte kopiera delar av arbetet (t.ex. stycken, diagram, tabeller och ord) från någon annan person, inklusive en annan student. Klippa och klistra är ett tydligt exempel på plagiat. Det finns online-resurser för att hjälpa dig att inte plagiera, Interaktiva antiplagieringsguiden. Andra former att bryta akademisk integritet inkluderar att tillfoga ditt namn till ett projekt som du inte deltog i (eller tillåta någon att lägga till deras namn), fusk gällande en undersökning, att hjälpa andra studenter att fuska och skicka in andra studenters arbete som ditt eget samt användning av icke tillåten elektronisk utrustning under en undersökning. Allt detta gör dig till föremål för disciplinåtgärder.

Kurslitteratur

Kurslitteraturen meddelas fem veckor innan kursstart.