YH-KURSPLAN
Lärande i arbete 4 (VA), 25 yrkeshögskolepoäng
Learning in a Work Environment 4, 25 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: YJLI48
Fastställd av: Ledningsgruppen (Yh) 2016-06-30
Gäller fr.o.m.: 2018-01-15
Version: 1

Läranderesultat

Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:

Kunskap
1) Känna till arbetsuppgifter som ingår i yrkesansvaret
2) Redogöra för verksamhetsprocesser, regler och hjälpmedel för dessa.

Färdigheter
3) Tillämpa analytiska förmåga och genomföra de vid den aktuella arbetsplatsen förekommande arbetsuppgifter
4) Samarbeta med andra på arbetsplatsen
5) Dokumentera erfarenheter och resultat samt att planera och genomföra en presentation vid ett avslutande seminarium.
6) Identifiera och arbeta med ett för kursen hanterbart förbättringsarbete utgående från den studerandes intresseområde
7) Identifiera och planera ett examensarbete.

Kompetens
8) Förankra och omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt arbete.

Innehåll

Undervisningsformer

På varje arbetsplats finns en ansvarig handledare som tillsammans med den studerande, skolans LIA-samordnare och Region Jönköping läns VFU-ansvariga* hanterar planering och genomförande av kursen.

* Benämning används i Region Jönköping län för samordning av verksamhetsförlagd utbildning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet eller motsvarande kunskaper samt Svenska B/Svenska 3 och Engelska A/Engelska 5 med betyget G/E. Dispens från kraven på särskild behörighet kan medges från tvåårig linje på gymnasieskolan med lägst betyget 3 (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursen bedöms med betygen Icke godkänd, Godkänd eller Väl godkänd (Yh). Kursen examineras med hjälp av muntlig och skriftlig presentation. Som underlag används också handledarens/handledarnas utvärdering.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination25 yhpIG/G/VG

Betygskriterier

För betyget Godkänd (G) ska den studerande uppnå kursens läranderesultat som examineras genom olika skriftliga och muntliga, enskilda och gruppvisa examinationer. Den studerande ska delta på föreläsningar och seminarier och i individuellt eller/och grupp genomförda analyser och praktiskt orienterade uppgifter kunna tillämpa för kursen adekvata termer och begrepp samt förhålla sig till, diskutera och värdera kursinnehållet. Den studerande ska också skriftligt och muntligt uppvisa en god språkbehandling och förmåga att använda litteratur och annat kursmaterial för att lösa uppgifter och bedöma egna och andras arbete.

För betyget Väl Godkänd (VG) ska den studerande förutom att uppfylla kraven för Godkänd (G) också uppvisa en högre grad av teoretisk medvetenhet och förmåga till självständig analys, där under kursen förvärvade kunskaper och färdigheter generaliseras, problematiseras och utsätts för en kritisk granskning. Studenten ska skriftligt och muntligt uppvisa en mycket god språkbehandling.

Kursvärdering

Det åligger kursansvarig att säkerställa att varje kurs utvärderas. I början av kursen, måste representanterna för studerande identifieras (valda) bland studenterna. Kursvärderingen genomförs kontinuerligt samt vid slutet av kursen. Vid avslutad kurs ska representanterna för studerande och kursansvarig diskutera kursutvärderingen och eventuella förbättringar. En sammanfattande rapport skapas och arkiveras. Rapporterna följs upp av programdirektörer och diskuteras i studerande- och kvalitetsrådet och vid behöv med andra relevanta funktion (t.ex. Utbildningschef, personal chef, VD och Studierektor). Nästa gång kursen går, bör studenterna informeras om eventuella åtgärder som vidtagits för att förbättra kursen utifrån föregående kursutvärdering.

Övrigt

Den kompetens som anges i kursens läranderesultat används under LIA-kurserna. De olika kursernas kompetensmål samverkar och tillsammans utgör de den grundläggande kompetens som krävs för en bred vårdadministrativ roll.

Akademisk integritet
JIBS studenter förväntas upprätthålla en stark akademisk integritet. Detta innebär att uppföra inom gränserna för akademiska regler och förväntningar som gäller för alla typer av undervisning och undersökning. Kopiera någon annans arbete är ett särskilt allvarligt brott och kan leda till disciplinära åtgärder. När du kopierar någon annans arbete, plagierar du. Du får inte kopiera delar av arbetet (t.ex. stycken, diagram, tabeller och ord) från någon annan person, inklusive en annan student eller någon annan författare. Klippa och klistra är ett tydligt exempel på plagiat. Det finns en verkstad och online-resurser för att hjälpa dig att inte plagiera, det kallas Interaktiva antiplagieringsguiden.

Andra former att bryta akademisk integritet inkluderar (men är inte begränsad till) att tillfoga ditt namn till ett projekt som du inte deltog (eller tillåta någon att lägga till deras namn), fusk på en undersökning, att hjälpa andra studenter att fuska och skicka in andra studenters arbete som din egen, och användning av icke-tillåtna elektronisk utrustning under en undersökning. Alla dessa gör dig föremål för disciplinåtgärder.

Kurslitteratur

För att kunna lösa de uppgifter som tilldelas innan LIA-periodens start, så används vid behov den kurslitteratur som är fastställd för övriga kurser samt andra relevanta källor.