YH-KURSPLAN
Etiskt, pedagogiskt och professionellt förhållningssätt 2, 25 yrkeshögskolepoäng
Ethical, Educational and Professional Åpproach 2, 25 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: YLEP20
Fastställd av: Ledningsgruppen (Yh) 2018-06-11
Gäller fr.o.m.: 2020-01-01
Version: 1

Syfte

Kursen bygger vidare på etiskt, pedagogiskt och professionellt förhållningssätt 1. Genom att arbeta vidare med analysera individens behov, förutsättningar och resurser ges möjlighet till att fördjupa och utveckla tidigare kunskaper om pedagogiska strategier och hjälpmedel i syfte för att hantera olikheter, möjliggöra utveckling och delaktighet med individen. Den studerande ska även fördjupa sin kunskap och förmåga att hantera etiska dilemman och frågeställningar i den vardagliga yrkesutövningen samt kunna analysera och resonera kring etiska frågeställningar utifrån olika perspektiv. Den studerande ska även få fördjupad förståelse för hur kulturella, psykosociala och ekonomiska faktorer kan påverka föreställningar om livskvalitet och människovärde samt hur egna outtalade värderingar styr ställningstagande och förhållningssätt.

Läranderesultat

Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:

Kunskaper

- om pedagogiskt arbetssätt, strategier, hjälpmedel och anpassningar i miljön
- om samverkan mellan aktuella aktörer omkring den enskilde individen
- om vägledning /handledning både på individnivå och kollegialt
- om processer för förändringsarbete och ett systematiskt kvalitetsarbete
- om Lösningsfokuserat och Problembaserat lärande
- om hur förhållningssätt och arbetssätt kan förebygga uppkomst av svårigheter så individen ges möjlighet till utveckling
- om processer för förändringsarbete och ett systematiskt kvalitetsarbete
- om Alternativa kompletterande kommunikationsformer.

Färdigheter

- att planera, utföra samt identifiera individens och verksamhetens resurser för att utföra specialiserade arbetsuppgifter inom området.
- fördjupa sina insikter i professionellt förhållningssätt och att möta individerna och dess nätverk
- möta individer med annan kulturell bakgrund
- kritiskt granska och värdera pedagogiska metoder och modeller
- beskriva, analysera och hantera olika slag av olikheter och behov för att möjliggöra utveckling och delaktighet för den enskilde individen.
- arbeta utifrån estetiska kommunikationsprocesser
- använda sig av olika pedagogiska arbetssätt och hjälpmedel som finns till förfogande
- arbeta med utgångspunkt i hur samverkan sker mellan olika aktörer omkring den enskilde individen.

Kompetenser

- självständigt handleda individen, kollegor och studenter
- självständigt tillvarata och tillämpa evidensbaserade insatser utifrån beprövad vetenskap
- självständigt arbeta med utgångspunkt från värdegrund, etiskt och professionellt förhållningssätt
- självständigt identifiera individens resurser, planera, genomföra, utvärdera samt slutföra och dokumentera arbetet
- självständigt arbeta med processer för förändringsarbete och ett systematiskt kvalitetsarbete
- självständig kartlägga, analysera behov av stöd utifrån ett salugent synsätt samt kunna värdera och därefter välja adekvata stödinsatser med särskild tonvikt på förebyggande arbete.

Innehåll

- Systematiskt kvalitetsarbete
- Etnicitet och integration och psykosociala och ekonomiska faktorer påverkar föreställningar om livskvalitet och människovärde
- Estestiska kommunikationsprocesser
- Samverkan mellan aktuella vårdaktörer
- Värdegrund, etiskt och professionellt förhållningssätt
- Lösningsfokuserat/Problembaserat lärande
- Alternativ kompletterande kommunikation
- Salutogent förhållningssätt

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarie, grupparbeten.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Fältstudie15 yhpIG/G/VG
Skriftlig tentamen10 yhpIG/G/VG

Betygskriterier

- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl Godkänd ska den studerande kritiskt kunna reflektera över aktuella vårdaktörers värdegrund, samverkan och kvalitetsarbete samt kunna diskutera och motivera olika åtgärder ur salutogent förhållningssätt kopplat till kurslitteraturen.

Kurslitteratur

Meddelas före kursstart.