YH-KURSPLAN
Kommunikation, samtalsmodeller och dokumentation, 30 yrkeshögskolepoäng
Communication, Conversation Models and Documentation, 30 HVE credit points
Kurskod: | YLKSD0 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2020-04-16 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-01 |
Version: | 1 |
Syfte
Kursen förmedlar specialiserade och fördjupade kunskaper om modeller och teorier kring samtal och kommunikation ur individ och grupperspektiv. Kursen förmedlar även kunskap om olika modeller för samtal kopplat till brukarnära sammanhang. Kursen ger förståelse för och identifierar etiska överväganden i samband med kommunikation. Kursen förmedlar även olika individers behov av information och kommunikation såsom ex alternativ kommunikation och andra problemlösande samtal. Bedömnings- och skattningsskalor är andra delar som berörs i kursen samt vikten av att kunna dokumentera utifrån gällande lagstiftning på ett säkert och kvalitetssäkert sätt
Läranderesultat
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
Kunskaper
1. Om grundläggande teorier kring samtal och kommunikation
2. Om olika modeller för samtal, såsom Motiverande samtal, problemlösande samtal, avlastningssamtal och alternativ kommunikation - kroppsspråk, ickeverbalt, etc.
Färdigheter
3. Genomföra samtal utifrån ett motiverande förhållningssätt
4. Finna och utveckla sitt eget förhållningssätt i samtalssituationer
5. Genomföra samtal och dokumentera genomförande/behandlingsplaner utifrån gällande lagstiftning
Kompetenser
6. Att värdera lämplig insats under ett samtal eller modell utifrån ett hälsofrämjande och salutogent perspektiv
7. Att analysera sitt eget och andras agerande i samtalssituationer
8. Anpassa kommunikationen utifrån olika institutioner förutsättningar och klienters behov
Innehåll
- Grundläggande samtalsteorier
- Metoder och modeller för samtal i allmänhet och utvecklande/problemlösande samtal
- Kommunikation och kommunikationsprocesser
- Socialisationsprocessen och dess betydelse för språk, kommunikation och individens utveckling
- Förhållningssätt i samtalssituationer
- Kommunikation och behandlingens faser
- Dokumentationen och dess olika delar - ICF, IBIC och BBIC m.fl.
- Genomförande- och behandlingsplaner samt utvärdering
- Relationer, samtal och etik inom socialpedagogiskt arbete utifrån ett salutogent perspektiv
- Alternativ kommunikation - kroppspråk, ickeverbalt et
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarie, studiebesök, rollspel, grupparbeten.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Bedömning
Läranderesultat 1,2 och 3 examineras med skriftlig tentamen
Läranderesultat 4,5,6,7 och 8 examineras med enskild skriftlig inlämningsuppgift
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Enskild skriftlig inlämningsuppgift | 20 yhp | IG/G/VG |
Skriftlig tentamen | 10 yhp | IG/G/VG |
Betygskriterier
- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl Godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänd självständigt värdera lämplig insats under ett samtal eller modell utifrån ett hälsofrämjande och salutogent perspektiv samt kunna analysera sitt eget och andras agerande i samtalssituationer kopplat till kurslitteraturen.
Kurslitteratur
Meddelas före kursstart.