YH-KURSPLAN
Lärande i arbetslivet (LIA) 2 - Behandlingspedagog Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, 50 yrkeshögskolepoäng
Learning by Working 1 - Pedagogic Treatment Neuropsychiatric Disabilities, 50 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | YLL2B0 |
Fastställd av: | Ledningsgruppen (Yh) 2018-06-11 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-01 |
Version: | 1 |
Syfte
Målet med kursen är att ge den studerande fördjupade, specialiserade praktiska kunskaper och färdigheter inom aktuellt område med inriktning neuropsykiatri, kognitiva funktionedsättningar samt andra utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar inom olika former av verksamheter. Den studerande ska dessutom utvecklat och fördjupat sin förståelse och helhetssyn omkring olika former av verksamheter inom områdena psykisk hälsa, samsjuklighet och återhämtning. Denna kurs bygger vidare på och fördjupar både teoretisk och praktisk kunskap, färdighet samt kompetens inhämtad från tidigare genomförd kurs, LIA 1.
Läranderesultat
Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:
Kunskaper
- Om pedagogiskt, etiskt och professionellt förhållningssätt i relation till
- uppdraget
- Om att kunna upprätta dokumentation inom det aktuella området
- Om att kunna problematisera olika metoder och behandlingsmodeller
- Om samverkan mellan olika vårdaktörer
Färdigheter
- Självständigt möta individers individuella behov utifrån ett etiskt och professionellt förhållningssätt utifrån ett salutogent perspektiv
- Självständigt tillämpa och värdera strategier för såväl verksamheten som den enskildes behov
- Självständigt planera, genomföra, dokumentera samt utvärdera en aktivitet
- Självständigt tillämpa och arbeta efter adekvat lagstiftning
- Reflektera kring grupprocesser samt sin egen roll i sammanhanget
- Självständigt tillämpa och använda sig av olika former av estetiska lärprocesser
- Utveckla en helhetssyn på aktuella verksamheter och dess individer
- Genomföra datainsamling kopplat till valt problemområde och examenskurs
Kompetenser
- Att under ledning leda, organisera samt, kvalitetssäkra arbetet inom arbetsgruppen
- Att utveckla verksamheter genom kompetensutveckling och kollegialt lärande
- Att samverka med andra yrkeskategorier för att optimera insatserna omkring individen
- Att kritiskt pröva egna värderingar, attityder och förhållningssätt i arbetet
- Att kvalitetssäkra och utvärdera sitt arbete
- Att ha en självinsikt och en öppenhet inför kulturella skillnader och mångfald
- Att arbeta utifrån ett salutogent förhållningssätt
Innehåll
- Fördjupande specialiserade praktiska kunskaper, färdigheter och kompetens inom aktuella verksamheter
- Omsätta inhämtade teoretiska kunskaper i praktiskt arbete
- Utveckla en fördjupad specialiserad kunskap, färdighet och förståelse för professionellt förhållningssätt och bemötande av brukaren
- Utveckla en helhetssyn på aktuella verksamheter och dess individ
- Genomföra datainsamling kopplat till valt problemområde och examenskurs
Undervisningsformer
Genomförande av LIA 2 (Lärande i praktiken). Genomföra empirisk datainsamling.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Genomförande LIA 2 | 50 yhp | IG/G/VG |
Betygskriterier
- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl Godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänd ha genomfört LIA 2 samt självständigt genomfört empirisk datainsamling, bearbetat samt motiverat sina ställningstaganden och utifrån handledarens bedömning i samråd med kursens kompetensmål, kunna rapportera och dokumentera sin insats.
Kurslitteratur
Meddelas före kursstart.