YH-KURSPLAN
Lärande i arbetslivet (LIA) 1, 50 yrkeshögskolepoäng
Learning by Working 1, 50 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: YLLI18
Fastställd av: Ledningsgruppen (Yh) 2018-06-11
Gäller fr.o.m.: 2018-08-27
Version: 1

Syfte

Målet med kursen är att ge den studerande specialiserade praktiska kunskaper, färdigheter samt kompetens inom aktuellt område och verksamheter med inriktning neuropsykiatri, kognitiva funktionsnedsättningar samt andra utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar. Den studerande ska dessutom utvecklat sin förståelse och helhetssyn omkring olika former av verksamheter inom områdena psykisk ohälsa, samsjuklighet och återhämtning.

Läranderesultat

Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:

Kunskaper

- Om pedagogiskt förhållningssätt i relation till uppdraget
- Om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt övriga funktionsnedsättningar i praktiskt arbete
- Lämpligt förhållningssätt och olika strategier
- Om samverkan mellan olika aktörer

Färdigheter

- Möta individers individuella behov utifrån ett professionellt förhållningssätt
- Tillämpa sina specialiserade kunskaper om neuropsykiatriska, kognitiva funktionsnedsättningar samt andra funktionsnedsättningar i praktiskt arbete genom att redogöra för lämpligt förhållningssätt och olika strategier
- Tillämpa och värdera strategier för såväl verksamheten som den enskildes behov
- Tillämpa och arbeta efter adekvat lagstiftning och förordning
- Genomföra en observation och dokumentera
- Reflektera kring grupprocesser samt sin egen roll i sammanhanget

Kompetenser

- Arbeta professionellt och självständigt med socialt och pedagogiskt arbete inom öppna vårdformer samt skolverksamheter under handledning av den för verksamheten närmaste uppdragsledare
- Tillämpa och reflektera över specialiserade kunskaper om kommunikation och bemötande i relation till enskilda människor och grupper utifrån deras möjligheter och behov
- Tillämpa och värdera insatser utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- Tillämpa sina specialiserade kunskaper om egna värderingar, attityder och förhållningssätt i arbetet i mötet med individen

Innehåll

- Praktiska kunskaper och färdigheter inom aktuella verksamheter med fokus på Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Omsätta inhämtade teoretiska kunskaper i praktiskt arbete
- Utveckla grundläggande förståelse för professionellt förhållningssätt och bemötande av brukaren
- Salutogent perspektiv
- Utveckla en helhetssyn på aktuella verksamheter och dess brukare
- Anpassning av miljö och rutiner
- Kartlägga, observera samt dokumentera

Undervisningsformer

Genomförande av LIA 1(Lärande i praktiken) observation.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Genomförande LIA 150 yhpIG/G/VG

Betygskriterier

- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl Godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänd ha genomfört LIA 1 och utifrån handledarens bedömning i samråd med kursens kompetensmål, kunna rapportera och dokumentera sin insats.

Kurslitteratur

Meddelas före kursstart.