YH-KURSPLAN
Lärande i arbete 3, 40 yrkeshögskolepoäng
Workplace Based Learning 3, 40 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: YLLI37
Fastställd av: Ledningsgruppen (Yh) 2017-08-25
Gäller fr.o.m.: 2017-08-28
Version: 1

Syfte

Syftet är att den studerande ska få specialiserade kunskaper inom något arbetsområde, utveckla färdigheter i att på egen hand lösa problem samt självständigt kunna identifiera utvecklingsområden och hitta förbättringsåtgärder. Den studerande ska även genomföra och redovisa en LlA-uppgift med fokus på utvecklingsarbete inom den framtida yrkesrollen.

Läranderesultat

Efter genomförd kurs ska den studerande ha:

Kunskaper

- specialiserade kunskaper inom någon eller några i utbildningen förekommande kunskapsområden.

Färdigheter

- för att självständigt utföra ett professionellt arbete som integrationspedagog
- för att kommunicera för yrkesrollen väsentliga arbetsuppgifter.

Kompetenser

- att tillämpa erhållna kunskaper och självständigt planera och genomföra ett utvecklingsarbete
- att ha utvecklat sin förmåga att arbeta situationsanpassat och välja rätt verktyg för samtal, problemlösning, konflikthantering mm
- att reflektera, analysera och dra slutsatser av utfört arbete.

Innehåll

Kursen innehåller följande moment:
- delta i verksamhetens aktuella arbete på LIA-arbetsplatsen
- tillämpa och utvärdera kunskaper från tidigare kurser
- dokumentation och genomförande av en mindre studie eller ett mindre projekt kopplat till något av kursens läranderesultat

Undervisningsformer

Undervisning sker i form avlärande i arbete, skriftlig rapport och muntlig redovisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet för Yh-program samt särskilda förkunskapskrav i Svenska 2/Svenska som andraspråk 2/ Svenska B/ Svenska som andraspråk B, Engelska 5/A, Samhällskunskap 1/A med lägst betyget E/G samt minst 200 yhp genomgångna kurser inom utbildningen Integrationspedagog (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Lärande i arbete140 yhpIG/G/VG
1 Examinationen innehåller LIA-genomförande, skriftlig rapport, skriftlig opponering, seminarium.

Betygskriterier

- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänt självständigt kunna göra analyser och reflektioner samt motivera sina ställningstaganden.

Kurslitteratur

Individuellt beroende på val av LIA-arbetets inriktning och innehåll.