YH-KURSPLAN
Neuropsykiatri och andra funktionsnedsättningar 1, 25 yrkeshögskolepoäng
Neuropsychiatry and other disabilities 1, 25 HVE credit points
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: YLNF18
Fastställd av: Ledningsgruppen (Yh) 2018-06-11
Gäller fr.o.m.: 2018-08-27
Version: 1

Syfte

Kursen förmedlar specialiserade kunskaper om olika neuropsykiatriska och kognitiva funktionsnedsättningar samt andra funktionedsättningar i relation till uppdraget. Kursen förmedlar även kunskaper om olika förklaringsmodeller, bakomliggande orsaker, aktuella begrepp samt hur utredningar och bedömningar genomförs. Kursen poängterar även vikten av rätt bemötande av aktuell målgrupp och dess anhöriga och ett professionellt förhållningssätt samt färdighet och komptetens att använda rätt strategier och stöd i vardagen.

Läranderesultat

Efter genomförd kurs ska den studerande kunna:

Kunskaper

- Om olika förklaringsmodeller och innebörden av olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Om olika begrepp inom funktionshindersområdet
- Om innehåll i och metoder vid neuropsykiatrisk utredning Om utredningar och biståndsbedömningar
- Om anhörig och individperspektiv
- Om andra verksamma aktörer omkring individen

Färdigheter

- Planera, utföra och identifiera resurser hos individen utifrån ett salutogent perspektiv
- Ge stöd, utföra samt lära ut strategier till den enskilde individen i dennes vardag
- Redogöra för och reflektera över olika modeller och strategier i mötet med individen och dess anhöriga
- Kommunicera och bemöta individen och dennes anhöriga samt om behov finns kunna delta med tolk i samtalet
- Arbeta utifrån ett professionellt förhållningssätt och möta individens utifrån dennes unika och individuella behov

Kompetenser

- Använda och omsätta sina specialiserade kunskaper och arbeta självständigt med och bemöta individer i dennes vardag utifrån ett professionellt förhållningssätt inom aktuellt område.
- Arbeta med att självständigt och tillsammans med individen, dennes anhöriga samt övrigt nätverk, stärka individens resurser och tydliggöra eventuella konsekvenser samt stärka individens förmåga att förändra sin vardag
- Arbeta efter ett salutogent synsätt utifrån individens behov

Innehåll

- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och andra kognitiva funktionsnedsättningar
- Andra funktionsnedsättningar i relation till uppdraget
- Förklaringsmodeller till samt innebörd av olika neuropsykiatriska funktionsnedsättninga
- Pedagogiska modeller samt färdighet och kompetens att stödja och bemöta barn, ungdomar och vuxna med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
- Begrepp inom funktionshindersområdet
- Aktuell lagstiftning
- Utredningar, Skattningsinstrument samt biståndsbedömningar
- Stödinsatser samt individ- och anhörigperspektiv
- Etiskt och professionellt förhållningssätt utifrån ett salutogent perspektiv

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar,seminarie,studiebesök,grupparbeten.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Icke godkänt, Godkänt eller Väl godkänt (Yh).

Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning av resultaten i samtliga examinationsmoment.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Inlämningsuppgift5 yhpIG/G/VG
Skriftlig tentamen20 yhpIG/G/VG

Betygskriterier

- För betyget Godkänd ska den studerande uppfylla kraven i enlighet med kursens läranderesultat.
- För betyget Väl Godkänd ska den studerande utöver kraven för godkänd självständigt kunna analysera och diskutera olika Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, strategier, metoder och olika pedagogiska modeller i mötet med målgruppen.

Kurslitteratur

Meddelas före kursstart.