UTBILDNINGSPLAN
Specialistsjuksköterskeprogram med inriktning mot vård av äldre, 60 högskolepoäng
Specialist Nursing Programme in Elderly Care, 60 credits
Programkod: HAÄL6
Fastställd av: VD 2015-05-25
Reviderad av: VD 2022-01-24
Version: 6
Programstart: Hösten 2022
Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Examensbenämning

Specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot vård av äldre
Filosofie magisterexamen med huvudområdet omvårdnad

Programbeskrivning

Utbildningsprogrammet organiseras som en distansutbildning på avancerad nivå och omfattar 60 hp varav verksamhetsförlagda studier (VFU) utgör 9 hp. Ett läsår om minst 40 veckor omfattar 60 hp, varvid 1,5 hp i genomsnitt motsvarar en veckas heltidsstudier om minst 40 timmar.
Utbildningen genomförs som ett program i samverkan mellan Högskolan i Jönköping, Göteborgs universitet, Linnéuniversitetet, Högskolan Kristianstad och Högskolan Väst.

Mål

Övergripande målsättning
Enligt Högskolelagen (SFS 1992:1434 med senare ändringar) skall utbildning på avancerad nivå väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper. Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning och skall, utöver vad som gäller på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.


Nationella examensmål för specialistsjuksköterskeexamen
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som specialistsjuksköterska (bilaga 2 högskoleförordningen SFS 1993:100 med senare ändringar).

Kunskap och förståelse
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen, och
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet.

Färdighet och förmåga
- visa fördjupad förmåga att självständigt och i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov och upprätta omvårdnadsplan,
- visa förmåga att leda och utvärdera omvårdnadsåtgärder,
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete,
- visa förmåga att integrera kunskap samt analysera, bedöma och hantera komplexa frågeställningar och situation,
- visa förmåga att medverka vid och självständigt utföra undersökningar och behandlingar inklusive vård i livets slutskede, och
- visa vårdpedagogisk förmåga.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa självkännedom och empatisk förmåga,
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Självständigt arbete (examensarbete)
För specialistsjuksköterskeexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete).

Mål för specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot vård av äldre (Högskoleförordningen SFS 1993:100 med senare ändringar – Examensordning).
För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot vård av äldre skall studenten uppfylla följande mål:
- visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja den fysiska, psykiska och sociala hälsan och förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer, och
- visa förmåga att hos äldre patienter observera och bedöma komplexa behov av vård och rehabilitering.

Nationella mål för Magisterexamen i omvårdnad (Högskoleförordningen SFS 1993:100 med senare ändringar, bilaga 2 – Examensordning).

Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fodras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings-och utvecklingsarbete,
- visa insikt i vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Självständigt arbete (examensarbete)
För magisterexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 hp inom huvudområdet för utbildningen.

Innehåll

Programmet bedrivs via en, för de fem lärosätena, gemensam virtuell utbildningsmiljö i syfte att skapa optimala förutsättningar för lärande. Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Arbetsformerna varierar mellan individuellt arbete, arbete i studiegrupper, seminarium och föreläsningar. Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats på de kurser som ges inom programmet vid samverkande lärosäten. Ett examensarbete på avancerad nivå omfattande 15 hp ingår i programmet, där studenten fördjupar kunskapen inom ett självvalt område inom huvudområdet omvårdnad med inriktning mot äldre.

Genom hela utbildningen till specialistsjuksköterska med inriktning vård av äldre hålls en arbetslivsnära profil där lärande ses som en process där teori och praktiskt handlande integreras. Kurserna bygger successivt på varandra, där ett tidigare studerat område kan betraktas ur ett nytt perspektiv och därmed ge fördjupad förståelse. I varje kurs sker ett integrerat lärande där teoretiska frågeställningar studeras och omsätts i praktisk handling eller genom autentiska komplexa situationer/problem, även med ofullständig information, analyseras och studeras teoretiskt för att sedan återkopplas till och användas i arbetslivet. Studieuppgifterna bearbetas och utvecklas i relation till respektive kurs innehåll, dels via diskussioner i diskussionsforum med andra studenter, dels vid lärarledda seminarier i en virtuell miljö, medan andra uppgifter genomförs i samband med VFU. Studenterna får på detta sätt del av komplexa situationer hämtade från olika kontext, vilka kan fördjupa egen kunskap och också tillämpas i nya och bredare sammanhang så kallad transfer of knowledge.

Genomgående i utbildningen utvecklas studentens självständighet och förmåga att bedöma och hantera komplexa frågeställningar genom integrering av teori och empiri. Varje student sammanfattar och reflekterar kontinuerligt över det egna lärandet och behov av ytterligare kunskap i en individuell portfolio.


Internationalisering
Hälsohögskolan arbetar aktivt för att skapa en internationell utbildnings- och forskarmiljö, vilket kan omfatta utbyte på student-, lärar- och forskarnivå. För studenter som väljer att läsa kurser vid andra universitet och högskolor är kravet att valda kurser har jämförbar kunskapsnivå och faller inom ramen för programmets målsättning, vilket avgörs av programansvarig.

Pedagogisk grundsyn
Grunden för Hälsohögskolans pedagogiska syn är att individen ges frihet att söka sin kunskap samt att ta ansvar för sitt lärande och sin personliga utveckling. Målet med lärandet är att individen skaffar sig handlingsberedskap för att delta i utveckling av ett föränderligt samhälle.

Den pedagogiska grundsynen innebär att:
- miljön för lärandet främjar aktivt kunskapssökande och studentens eget ansvar
- lärprocesser och examinationsformer bidrar till utveckling av studentens förmåga till kritiskt tänkande, problemlösning, djupinlärning och förståelse
- lärprocesser främjar utvecklingen av ett professionellt förhållningssätt i arbetet med patienter/klienter/brukare samt i samverkan med andra professioner
- vetenskapligt förhållningssätt är en naturlig del i lärandet
- den verksamhetsförlagda utbildningen ger studenten möjligheter att observera, analysera och reflektera samt utföra uppgifter och skaffa handlingsberedskap för yrket.

Den pedagogiska grundsynen konkretiseras i de olika programmen genom arbetsformer som stöder studenternas lärprocesser. Regelbundna kursvärderingar skall genomföras och resultatet från dessa skall beaktas i utformningen av utbildningsplaner, kursplaner, arbetsformer och examinationsformer. I detta arbete skall studenterna vara delaktiga. Hälsohögskolans ledning har till uppgift att återkommande följa och utvärdera utveckling av den pedagogiska grundsynen.

Kurser inom utbildningsprogrammet
HOÄR20 Omvårdnad, hälsa och livsvillkor hos äldre, 7,5 hp (Hälsohögskolan i Jönköping)
HPFR20 Personcentrerat och familjefokuserat förhållningssätt vid vård av äldre 7,5 hp
(Linnéuniversitetet)
HÄLR21 Vetenskapliga metoder med inriktning vård av äldre, 7,5 hp (Högskolan Väst)
HKÄR21 Komplexa ohälsotillstånd hos äldre 7,5 hp (Högskolan Väst)
HPPR21 Palliativ vård till äldre personer med komplexa vårdbehov 7,5 hp (Högskolan
Kristianstad)
HAÄL6 Organisation, ledning i utveckling med inriktning vård av äldre, 7,5 hp (Göteborgs universitet)
HEXT21 Examensarbete för magisterexamen i omvårdnad med inriktning vård av äldre, 15 hp (ges av samtliga lärosäten)

Undervisning och examination

Utbildningen bedrivs med ett problemorienterat arbetssätt där studentens eget lärande sätts i fokus. Arbetsformer anpassas efter kursens karaktär och grad av fördjupning och kan bestå av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och uppgifter enskilt eller i grupp.

Begränsad examinationsrätt
Studenterna ska erbjudas tre examinationstillfällen per kurs och läsår där det första examinationstillfället (”ordinarie examination”) ska infalla i direkt anslutning till kursen och det andra examinationstillfället ska infalla senast 12 veckor (inom terminstid) efter ordinarie examination. Undantag kan göras för examinationsformer som kräver mer än 12 veckors framförhållning eller som bara kan göras under vissa säsonger, till exempel VFU-perioder. Även undantagna är examinerande moment av engångskaraktär som t.ex. komplexa laborationer och exkursioner, där studenterna får hänvisas till nästa gång kursen ges inom det ordinarie kursutbudet. Information om sådana avvikelser ska delges studenterna vid kursstart av kursansvarig lärare.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator.

Bestämmelser vid förändringar i program och kurser
Om ett program upphör eller ändras väsentligt ska Hälsohögskolan fullgöra den platsgaranti som har beviljats genom antagning till programmet samt genom beslut om studieuppehåll. Studenter som har registrerats på en kurs har rätt att examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen eller enligt en kursplan som väsentligen motsvarar denna. Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter den nedlagda eller förändrade kursens tredje examinationstillfälle. I samband med beslutet ska Hälsohögskolan informera på sin hemsida om tid och plats för återstående examinationstillfällen. Om en student har godkända delmoment i en kurs som upphört eller ändrats väsentligt, får examinator besluta om hur det tidigare kursmomentet ska tillgodoräknas vid examination enligt den nya kursplanen.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen 180 hp, inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande samt svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.

Examenskrav

Examen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 hp på avancerad nivå. Examensbevis utfärdas på begäran av studenten.

Övrigt

Betyg
Utbildningen genomförs som ett program i samverkan mellan Högskolan i Jönköping, Göteborgs universitet, Linnéuniversitetet, Högskolan Kristianstad och Högskolan Väst. Betygssystem anges i respektive kursplan.


Examination
Riktlinjer för examination, se BRJU (Bestämmelser och riktlinjer för utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå vid Jönköping University).

Tillgodoräknande
En student som gått igenom delar av en högskoleutbildning med godkända resultat vid någon annan svensk eller utländsk högskola eller har inhämtat motsvarande kunskaper och färdigheter på annat sätt kan efter prövning få detta tillgodoräknat inom ramen för sin utbildning vid Hälsohögskolan. Efter framställan med nödvändig dokumentation av studenten, beslutar avdelningschef till vars avdelning kursen är knuten, om tillgodoräknande kan ske. Studenten skall underrättas skriftligt om innehållet i beslutet.

Studieuppehåll och återupptagande av studier
Studieuppehåll kan endast sökas och beviljas från utbildningsprogram, inte från kurs. Studieuppehåll söks av studenten på särskilt formulär och inges till Institutet för gerontologi. Studieuppehåll beviljas för maximalt ett (1) år. Studieuppehåll beslutas av avdelningschef.
Avdelningschefen skall meddela beslutet skriftligt och i samråd med studenten planera återupptagandet av studierna. Studierna bedrivs då enligt den utbildningsplan som gäller vid tidpunkten för återupptagandet. Studenten anmäler till Institutet för gerontologi när studier önskas återupptas. Beslut om återupptagande av studier fattas av avdelningschef. Beslutet skall meddelas studenten skriftligt.

Studieavbrott
Anmälan om studieavbrott från program eller kurs inges av studenten på särskilt formulär till Institutet för gerontologi. Innan studieavbrott beslutas ska studenten ha rätt till studievägledning. Beslut om studieavbrott fattas av avdelningschef, vilken också ansvarar för att studenten avregistreras från kursen.