UTBILDNINGSPLAN
Vidareutbildning av lärare och förskollärare som saknar lärar- eller förskollärarexamen, 120 högskolepoäng
Professional Qualification Course for Teachers and Pre-School Teachers, 120 credits
Programkod: LVAL6
Fastställd av: VD 2020-10-27
Reviderad av: VD 2020-10-27
Version: 2
Diarienummer: 20/089
Gäller fr.o.m.: 2023-08-21
Utbildningsnivå: Grundnivå och avancerad nivå

Examensbenämning

-

Programbeskrivning

Högskolan i Jönköping anordnar tillsammans med universiteten i Göteborg, Linköping, Umeå, Stockholm och Karlstad samt högskolorna i Malmö och Dalarna enligt regeringsbeslut (U2010/2757/UH) vidareutbildning av lärare som saknar lärarexamen.

Utbildningsplanen ansluter till förordning (SFS 2011:689 med senare ändringar) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och förskollärare som saknar lärar- eller förskollärarexamen.

Utbildningen bedrivs där så är tillämpligt i enlighet med utbildningsplaner för de lärar- och förskollärutbildningar som kan vara aktuella, såväl tidigare som nu gällande.

För examensarbetets omfattning gäller särskilda bestämmelser och detta arbete kan understiga vad som enligt bilaga två till högskoleförordningen (1993:100) krävs för lärarexamen och förskollärarexamen (SFS 2011:689).

Mål

De övergripande målen för utbildning inom högskolan är fastställda i Högskolelagen.

Utbildningens mål är att ge verksamma lärare och förskollärare som saknar lärar- respektive förskollärarexamen möjlighet att komplettera sin utbildning till en behörighetsgivande examen för legitimation som lärare eller förskollärare.

Denna utbildningsplan följer de mål som därutöver framgår av examensordning för respektive behörighetsgivande examen.

Innehåll

Vidareutbildning av lärare och förskollärare som saknar lärar- eller förskollärarexamen är en kompletterande utbildning som bygger dels på tidigare utbildning dels på yrkeserfarenhet. De kurser som kan ingå i lärarexamen är beroende av studentens individuella utbildningsbehov för att uppnå avsedd examen, och kan avse såväl kurser inom Allmänt utbildningsområde/Utbildningsvetenskaplig kärna, verksamhetsförlagd utbildning som kompletterande ämnesstudier. Kurser från äldre lärarutbildningar kan också ingå.

För varje studerande upprättas en individuell studieplan där de kurser den studerande ska läsa för att nå lärar- eller förskollärarexamen förtecknas. Vid individuell studieplanering tas hänsyn till varje students tidigare utbildning inom sökt examen, relevanta ämnen/ämnesområden och arbetslivserfarenhet, i enlighet med SFS 2011:689. De kurser som ingår i studieplanen beror på den individuelle studentens studiebehov för att uppnå avsett examensmål. Validering av tidigare studier och yrkeserfarenhet tillämpas. Individuellt beslut om kurser i examen registreras i det studieadministrativa systemet.

Studierna i den utbildningsvetenskapliga kärnan får omfatta 30 högskolepoäng om studenten:
1. har arbetat i skolväsendet i en eller flera anställningar som lärare eller inom ramen för en anställning har medverkat i undervisningen i förskolan eller förskoleklassen i minst åtta läsår eller motsvarande, varav minst tre sammanhängande läsår, före den dag som infaller sex månader före sista dag för ansökan till utbildningen,
2. var anställd som lärare i skolväsendet eller inom ramen för en anställning medverkade i undervisningen i förskolan eller förskoleklassen den dag som infaller sex månader före sista dag för ansökan till utbildningen, och
3. i övrigt bedöms uppfylla de krav för förskollärar-, grundlärar- eller ämneslärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100).

Om det behövs för att kunna bedöma om de krav som anges i punkt 3 är uppfyllda får högskolan i ett enskilt fall besluta att studenten ska utföra kompletterande prov eller andra uppgifter. Förordning (2020:724).

Studerande som saknar relevanta ämnesstudier i tillräcklig omfattning kan komplettera dessa inom ramen för maximalt 120 hp totalt inom VAL-projektet.

Undervisning och examination

Utbildningen bedrivs vanligtvis på halvfart och där så är möjligt på distans, varvat med träffar på Högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping.

Kurser för ämneskomplettering ges i vissa fall endast som helfarts- och campusförlagda kurser.

Den studerande examineras utifrån de lärandemål som återfinns i respektive kursplan och de bedömningskriterier som är uppsatta för respektive examination. Formerna för examination och betygsskala anges i respektive kursplan. Den studerandes tillämpade kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt i verksamhetsförlagd utbildning examineras genom uppvisande av tillämpade sociala och/eller didaktiska lärarförmågor. Antalet examinationstillfällen per examinationsmoment framgår av respektive kursplan.

Förkunskapskrav

Behörighet för utbildning regleras i särskild förordning (SFS 2011:689) med senare ändringar.
Behörig är den som saknar en examen som kan vara behörighetsgivande för legitimation för lärare eller förskollärare enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800) om han eller hon
1. på grund av tidigare högskoleutbildning, tidigare motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som lärare eller i undervisningen i förskolan eller förskoleklassen har förutsättningar att uppnå en behörighetsgivande examen för legitimation som lärare eller förskollärare enligt förordningen nedan, och
2. är verksam som lärare i skolväsendet eller medverkar i undervisningen i förskola eller förskoleklass

Om det behövs för att kunna bedöma om de förutsättningar som anges i punkt 1 är uppfyllda får högskolan i ett enskilt fall besluta att sökanden ska utföra kompletterande prov eller andra uppgifter. (Förordning 2020:724).

Därutöver gäller att den sökande ska ha gått igenom högskoleutbildning eller på något annat sätt ha förvärvat motsvarande kunskaper i sådan omfattning att lärarexamen eller förskollärarexamen kan uppnås inom ramen för högst 120 högskolepoäng.

För sökande som saknar svensk gymnasieexamen eller svenska högskolestudier krävs dokumenterade kunskaper i svenska (Svenska 3, Svenska som andraspråk 3, TISUS eller
motsvarande).

Tillgodoräknande

En ansökan om studier inom VAL-projektet är i sig en ansökan om tillgodoräknanden av tidigare studier och yrkesverksamhet. Vid upprättandet av den individuella studieplanen beslutas om tillgodoräknanden. Avslutade och godkända delkurser kan om särskilda skäl finns ingå i examen. Ytterligare ansökningar om tillgodoräknanden ställs till utbildningsledare för programmet. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut ska motiveras skriftligt.

Examenskrav

Avslutad utbildning leder till behörighetsgivande ämneslärarexamen, grundlärarexamen, förskollärarexamen enligt 2011 års examensförordning, lärarexamen enligt 2001 års examensförordning eller en examen som motsvarar tidigare påbörjad lärarexamen före 2001. Examen kan vara på grund- eller avancerad nivå eller ej nivåbestämd beroende på den individuella studentens tidigare utbildning samt vilken examensordning som tillämpas.

Särskilda krav för examen för studenter med viss yrkeserfarenhet gäller (SFS 2013:831).

Övrigt

Studieuppehåll och studieavbrott
Studieuppehåll medges inte i VAL-programmet. En student som lämnar utbildningen ska anmäla detta omgående. Student som inte deltagit i studier enligt den individuella studieplanen och inte meddelat utbildningsledaren något skäl för detta anses ha avbrutit utbildningen i samband med nästkommande termin.

Antagning
Antagning till utbildningen enligt denna utbildningsplan ska göras senast 30 juni 2026. Förordning (2011:689). Utbildningen ska vara avslutad senast 30 juni 2030. Ansökan till utbildningen sker normalt två gånger per läsår och ställs till Umeå universitet som är samordnande lärosäte. Se /lararutbildning.nu/val/

Behörighetsprövning och antagning sker vid det lärosäte som den sökande prioriterat som utbildningsgivare. Lokal antagning tillämpas och de separata myndighetsbesluten föregås av beredning i den nationella ledningsgruppen för VAL-projektet. Om valt lärosäte av något skäl inte kan erbjuda plats hänvisas den sökande till annat lärosäte inom VAL-projektet. Antagning till VAL-projektet sker i särskild ordning vid Högskolan i Jönköping.

Urval
Om det finns fler behöriga sökande än antal platser kan urval behöva göras. Urval sker utifrån avklarade högskolepoäng, registrerade fram till sista anmälningsdag, med relevans för aktuell examen. Därutöver tillämpas urval i enlighet med SFS2011:689 följande urvalsgrunder:
• tidigare utbildning
• arbetslivserfarenhet

Kursvärdering
Efter varje kurs ska en utvärdering genomföras enligt särskilt fastställda anvisningar.